تبلیغات

آسمان شب/ کيهان مملو از فضاهاي خالي بسيار بزرگ است

بيگ بنگ/ تاريکي گسترده فضا قدري ترسناک جلوه مي کند. تعجبي هم ندارد که انسان مکان هاي روشن و پرنور را ترجيح مي دهد. اما پاسخ بيشتر ناشناخته ها و معماهاي کيهان در لابه لاي همين تاريکي نهفته، مکان هاي خالي و پر رمز و رازي که ميزبان تعداد بسيار کمي کهکشان هستند.
ادوين هابل در سال ۱۹۲۳ نشان داد که جهان بزرگتر از آن چيزي است که انسان تصور مي کرد. بر اساس اکتشافات وي، آنچه که انسان از آن به عنوان حرکت گازها در لبه کهکشان راه شيري ياد مي کرد، در واقع بدون اتکا به ديگري، کهکشان محسوب مي شوند: کهکشان هاي بيروني تنها که در فضايي مطلقاً تاريک مشاهده شده اند. کشف هابل خيال ما را اندکي آسوده ساخت. ما اکنون مي دانيم تاريک ترين قسمت آسمان که با تلسکوپ هابل قابل مشاهده است، داراي موادي درخشان به مانند کهکشان راه شيري ميباشد.
اما ديدگاه ديگري نيز در خصوص جهان مطرح شده است. از سال ۱۹۸۱ ميلادي که اخترشناسان فضاي خالي بسيار بزرگي به نام Bootes يا گاوران را کشف کردند، ما دريافته ايم که جهان داراي چاله هاي سرد، تاريک و تنهايي است که بسيار بزرگتر از چيزي هستند که تصور مي کنيد. ما بايد به منظور رسيدن به درکي حقيقي از جهان، به کاوش در ژرفا ادامه دهيم.

حبابي در دل فضا
فضاي خالي گاوران، کره اي سخت با قطر تقريبي ۲۸۰ ميليون سال نوري است که در مجاورت صورت فلکي دب اکبر واقع شده است. زماني که اين فضاي خالي بزرگ براي نخستين بار مشاهده شد، تنها يک کهکشان در داخل آن به چشم مي خورد. اما بعدها چندين کهکشان ديگر هم مورد شناسايي قرار گرفت. ابر خوشه “ويرگو” ناحيه اي کوچک که کهکشان راه شيري هم شامل مي شود، حاوي بيش از دو هزار کهکشان است.
امکان مشاهده کهکشان نزديک و بزرگي به نام “آندرومدا” بدون چشم مسلح براي انسان وجود دارد. نزديکي آندرومدا اين امکان را به ادوين هابل داد تا با بررسي تک تک ستاره ها، پرده از راز ” وسعت حقيقي جهان ” بردارد. اگر کهکشان ما در فضاي خالي Bootes قرار داشت، نزديک ترين همسايه ي ما در فاصله اي چشمگير قرار مي گرفتند. در اين شرايط، مدت زيادي طول مي کشيد که انسان دريابد مرکز جهان نيست.
اين يافته تصادفي ِ آماري نيست. جهان در مقياس هاي بزرگتر غالبا به صورت يک شبکه ي کيهاني توصيف مي شود که داراي رشته هايي از ماده تاريک غير قابل مشاهده ميباشد. اما بهتر است در اين مقاله آن را يک فوم يا کف کيهاني در نظر بگيريد، مانند حباب هاي صابون در وان حمام. به دليل کف آلود بودن آن، خوشه هاي کهکشاني در ديواره ها، تقاطع ها و رشته ها متمرکز مي شوند. فضاي ما بين آنها عمدتا خالي است.

آشتي با خلاء
بزرگ بودن بيش از اندازه فضاي خالي گاوران مشکلي جدي تلقي مي شد. فضاهاي خالي رشد و گسترش مي يابند زيرا لبه هاي چگال و متراکم آنها داراي کشش گرانشي قدرتمندي است، قوي تر از هر چيزي که در نقطه مرکزي شان وجود دارد. اما سن جهان به اندازه کافي زياد نبود تا تورم حباب هاي بزرگ را تجربه کند. ما بايد تا سال ۱۹۹۸، يعني زمان کشف انرژي تاريک منتظر مي مانديم تا به توضيح دقيق تري دست يابيم. انرژي تاريک را فشاري کيهاني تعريف کرده‌اند که نواحي خالي موجود در فضا را وادار به انبساط و گسترش مي کند.
اکنون اخترشناس هاي بسياري به پاس طبقه بندي و ترسيم نقشه اين فضاهاي خالي به اين نتيجه رسيده‌اند که مي توان با بهره‌گيري از همين فضاها اکتشافات بزرگي در آينده انجام داد. شايد تحليل هاي آماري ما خيلي زود زمينه را براي اندازه گيري انرژي تاريک، جاذبه و هر نيروي رازآلود ديگر هموار مي سازد. و شايد حقايق بيشتري هم در خصوص مفهوم تهي بودن فرا گيريم.

با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: بيگ بنگ

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.