تبلیغات

دکتر سلام/ سلامت دستگاه گوارش چه تاثيري بر روحيه ما دارد؟

دکتر سلام/ سلامت دستگاه گوارش چه تاثيري بر روحيه ما دارد؟

جام جم/ آيا مي‌دانيد سلامت دستگاه گوارش بر روحيات و رفتار شما تاثير مي‌گذارد؟ تحقيقات نشان داده، ميان اختلالات رفتاري و متعادل نبودن باکتري‌هاي دستگاه گوارش رابطه نزديک وجوددارد.
عوامل خاصي بر شرايط ميکروبيوم و محيط دستگاه گوارش تاثيرمي‌گذارد که رژيم غذايي از مهم‌ترين آنهاست. سلامت دستگاه ايمني نيز رابطه نزديکي با شرايط دستگاه گوارش دارد.

مغز چگونه با دستگاه گوارش مرتبط است؟
ارتباط دستگاه گوارش با مغز از طريق عصب واگ يا سيستم عصبي روده برقرارمي‌شود. عصب واگ از ساقه مغز آغاز مي‌شود و در طول گردن، قفسه سينه و شکم امتداد مي‌يابد. سيستم عصبي دستگاه گوارش را به دليل توانايي آن در عملکرد خودکار و نيز توانايي برقراري ارتباط با سيستم عصب مرکزي توسط اعصاب سمپاتيک و پاراسمپاتيک، مغز دوم مي‌نامند.

نقش باکتري‌ها در افسردگي و اضطراب
شواهد روشني وجود دارد که نشان مي‌دهد ميکروارگانيسم‌هاي دستگاه گوارش مي‌توانند عصب واگ را فعال کنند و نقش مهمي در تاثيرات واسطه‌اي بر مغز و رفتار انسان داشته باشند. همچنين براساس تحقيقات، ميکروبيوم دستگاه گوارش بر ترکيب شيميايي مغز و فعاليت آن تاثير مي‌گذارد.

به عنوان مثال، کساني که از سندرم روده تحريک پذير و عوارضي مثل دل‌درد، درد شکم، نفخ، گاز، اسهال و يبوست رنج مي‌برند، عموما دچار افسردگي و اضطراب هستند. ارتباط ميان باکتري‌هاي دستگاه گوارش و اضطراب و افسردگي يک رابطه دوجانبه است. باکتري‌هاي دستگاه گوارش بر توليد سروتونين و دوپامين ـ هورمون‌هاي شادي‌آور بدن ـ تاثير مي‌گذارند. بيش از 90 درصد سروتونين بدن در دستگاه گوارش يافت مي‌شود.
اين انتقال‌دهنده عصبي، تنظيم‌کننده اصلي حرکات دستگاه گوارش است. سروتونين در عين حال به عنوان هورمون احساس خوب شناخته مي‌شود و به ايجاد حس شادي و حال خوب کمک مي‌کند.
مطالعه‌اي که سال 2014 درباره خرگوش‌ها انجام شد، نشان داد مصرف پروبيوتيک‌ها به طبيعي شدن واکنش‌هاي ايمني و بازگشت اختلالات رفتاري به حالت طبيعي در اين حيوان منجرمي شود. با توجه به اين آزمايش، مصرف فرآورده‌هاي پروبيوتيک ـ که بر تعادل باکتري‌هاي مفيد و مضر روده تأثير مي‌گذارد و اين تعادل را به نفع افزايش جمعيت باکتري‌هاي مفيد تغيير مي‌دهد ـ مي‌تواند تاثيرات درماني بر علائم اختلالاتي مثل اضطراب و افسردگي داشته باشد.

چگونه به ميکروبيوم روده کمک کنيم؟
داشتن رژيم غذايي سالم، يکي از راه‌هايي است که به تقويت سلامت دستگاه گوارش و درنتيجه، تقويت روحيات ما کمک مي‌کند. پايه رژيم غذايي‌تان را ميوه و سبزي قراربدهيد. غذاهاي تخميري مثل کفير، ماست طبيعي، ماست پروبيوتيک، عسل و سبزيجاتي مثل کنگرفرنگي از منابع خوب و طبيعي براي تقويت ميکروبيوم دستگاه گوارش هستند. مصرف مکمل‌هاي پروبيوتيک نيز مي‌تواند به ايجاد يک محيط گوارشي سالم کمک کند.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: جام جم

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.