تبلیغات

بدقولي «هيونداي» در ايران

بدقولي «هيونداي» در ايران

گجت نيوز/ شرکت خودروسازي هيونداي پس از تحريم صنعت خودروي ايران، از کشورمان خارج شد و اکنون قرار است اين شريک قديمي دوباره به بازار ايران وارد شود. تقريبا 3 ماه پيش بود که خبر امضاي قرارداد همکاري شرکت‌هاي هيونداي و کرمان موتور منتشر شد و چندي بعد نيز محصولات مشترک اين دو شرکت در نمايشگاه خودروي کرمان معرفي شدند. اما اين قرارداد در حالي به مرحله‌ي اجرا رسيده که هيونداي در دوران پيش از تحريم، با شرکت خودروسازان راين شراکت مي‌کرده و اکنون با ناديده گرفتن قرارداد قبلي خود، به سراغ کرمان موتور‌ رفته است. اين موضوع با شکايت خودروسازان راين همراه شده و اکنون بايد ديد که آينده‌ي هيونداي در ايران چه خواهد شد.

شرکت خودروسازان راين در سال 1382 به منظور توليد خودرو در منطقه‌ي ويژه‌ي اقتصادي ارگ جديد تاسيس شد. در اسفند همان سال، شرکت کره‌اي هيونداي در ايران حاضر شد و با اين شرکت قرارداد رسمي امضا کرد. به اين ترتيب، راين به عنوان توليدکننده‌ي رسمي محصولات هيونداي در ايران معرفي شد که حاصل آن، توليد محصولاتي مانند آوانته و ورنا بود.
اما پس از تشديد تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران و ابري شدن فضاي مراودات اقتصادي ايران با کشورهاي خارجي، هيونداي نيز مانند پژو و چند شرکت ديگر، ايران را ترک کرد. در طول اين چند سال، محصولات هيونداي از طريق کشورهاي واسطه مانند امارات وارد کشورمان مي‌شد و همان محصولات مونتاژ شده توسط خودروسازان راين نيز در بازار ايران باقي ماند.

با اجرايي شدن برجام و کنار رفتن ابرهاي تحريم، فکر بازگشت به سر خودروسازان کره‌اي افتاد و هيونداي بار ديگر به ايران آمد؛ اما اين شرکت بر خلاف انتظارها، دور خودروسازان راين را خط کشيد و کرمان موتور را براي توليد محصولات خود انتخاب کرد. قرارداد هيونداي و کرمان موتور در حالي به امضا رسيده که چند سال پيش، 65 درصد از سهام خودروسازان راين با ارزش‌گذاري مشارکت با هيونداي به بخش ديگري فروخته شده بود. اکنون راين خودرويي‌ها خواستار پيگيري حقوق از دست رفته‌ شده‌اند و شکايت خود را به خانه‌ي ملت برده‌اند.

فريدون احمدي، نايب رئيس کميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي در اين باره گفت:
هيونداي نسبت به تعهدات قبلي خود به راين خودرو بي‌توجه بوده و فعاليت خود را با شرکت ديگري آغاز کرده است. خودروسازان راين نيز مکاتباتي را با ما داشته و بر اساس مستندات، خواستار رسيدگي به اين پرونده شده‌ است.
وي افزود که اين درخواست به وزير صنعت، معدن و تجارت و معاون او ارجاع داده شده و اکنون منتظر پاسخ به آن هستيم. بايد به حقوق شرکت قبلي رسيدگي شود و اين‌گونه نباشد که ما پس از برجام هيجان‌زده شويم و بازار خود را به هر قيمتي در اختيار شرکت‌هاي خارجي قرار بدهيم. توليدکنندگان و بازرگانان داخلي در بازار کشور از اهميت بسيار زيادي برخوردارند و نبايد حقوق آن‌ها ضايع شود. بر اين اساس، وزارت صنعت تصميم نهايي را در اين خصوص خواهد گرفت و اين وزارتخانه به عنوان مجري بايد پاسخگو باشد. احمدي در پايان تاکيد کرد که تاکنون پاسخي از اين وزارتخانه براي قانع کردن نمايندگان مجلس ارائه نشده است.

اميرحسين قناتي، مديرکل دفتر نيرومحرکه و صنايع خودرو در وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز در همين مورد بيان کرد که ما در حال آماده‌سازي مستندات هستيم و به زودي پاسخ نمايندگان مجلس را خواهيم داد.
همچنين محمدرضا منصوري، عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي با اشاره به حضور مجدد هيونداي در ايران و عدم توجه به انجام تعهدات قبلي اين شرکت کره‌اي در قبال خودروسازان راين گفت:
شرکت خودروسازان راين مي‌تواند در راستاي ضرر و زياني که در جريان بدقولي هيونداي به اين شرکت وارد شده، به کميسيون اصل 90 شکايت کند و شکايت آن‌ها نيز قطعا قابل پيگيري خواهد بود. از آنجايي که شرکت هيونداي با ترک ايران، موجب ضرر و زيان به شرکت خودروسازان راين شده و اکنون در بازگشت دوباره، با شرکت ديگري قرارداد همکاري امضا کرده، قطعا همکاري جديد بر خلاف قوانين بوده و قابل پيگيري است.
وي در ادامه متذکر شد که در صورت اثبات اين مساله، قرارداد همکاري هيونداي با کرمان موتور قانوني نخواهد بود و کميسيون صنايع و معادن مجلس نيز به اين مساله ورود خواهد کرد. شرکت هيونداي هم بايد به منظور جلب رضايت شريک سابق خود به خودروسازان راين غرامت پرداخت کند و يا مجددا با اين شرکت به فعاليت بپردازد.

منصوري در پايان تاکيد کرد که حضور خودروسازان بزرگ در رشد صنعت خودروي ايران تاثير‌گذار است، اما همکاري اخير هيونداي با کرمان موتور بر خلاف سياست‌هاي دولت و اقتصاد مقاومتي بوده و هيچ‌‌گونه انتقال تکنولوژي در اين همکاري صورت نمي‌گيرد. به همين دليل اين موضوع نيز در کميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
محصولات شرکت هيونداي در ايران با خودروسازان راين مطرح شد. تقريبا 13 سال پيش، قرارداد ميان راين و هيونداي با موضوع توليد محصولات به صورت سي‌کي‌دي امضا شد و اينک پس از 13 سال، قرارداد جديد با کرمان موتور به صورت دي‌کي‌دي است و اين به معناي بازگشت به نقطه‌ي اول. انتظار مي‌رفت که شرکت هيونداي با دست پرتري به ايران بازگردد اما فعلا بايد منتظر ماند و ديد که نتيجه‌ي بررسي‌هاي وزارت صنعت و کميسيون صنايع و معادن مجلس به کجا خواهد رسيد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: گجت نيوز

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.