تبلیغات

فشار ترامپ بر خودروسازي مکزيک

فشار ترامپ بر خودروسازي مکزيک

دنياي اقتصاد/ رونق صنعت خودروي مکزيک احتمالا با يک رکود ناگهاني رو به رو خواهد شد؛ زيرا درپي تهديد ترامپ به وضع تعرفه‌هاي تنبيهي، بسياري از خودروسازان در روزهاي اخير اعلام کرده‌اند برنامه‌هاي خود مبني‌بر سرمايه‌گذاري در مکزيک را لغو خواهند کرد.به گزارش مارکت واچ، مديرعامل فيات‌کرايسلر اعلام کرده است اگر دولت ترامپ به وعده خود عمل کند و بر خودروهايي که از مکزيک به آمريکا صادر مي‌شوند تعرفه وضع کند، اين خودروساز به طور کامل از مکزيک خارج مي‌شود. سرجو مارکيونه، مديرعامل فيات کرايسلر، در يک کنفرانس مطبوعاتي گفت: «ممکن است تعرفه‌هايي که دولت جديد بر کالاهاي وارداتي به آمريکا وضع مي‌کند آنقدر زياد باشد که توليد در مکزيک را غيراقتصادي کند.» او همچنين گفت: «واقعيت اين است که صنعت خودروي مکزيک به بازار آمريکا گره خورده است و اگر بازار آمريکا براي اين صنعت وجود نداشته باشد، دلايل وجودي صنعت خودروي مکزيک هم در معرض خطر جدي قرار مي‌گيرد.»

براساس آمار مرکز تحقيقات خودرو در ديترويت، طي 6سال گذشته از 11 کارخانه ساخته شده در آمريکاي شمالي 9کارخانه در مکزيک ساخته شده است. اين مساله موجب ايجاد ده‌ها هزار شغل جديد شده و مکزيک را پس از آلمان، ژاپن و کره‌جنوبي به چهارمين صادرکننده بزرگ خودروي جهان تبديل کرده است. اما اگر ترامپ روشي را که در پيش گرفته است ادامه دهد، دست‌کم يکي از اين کارخانه‌ها در مکزيک ساخته نخواهد شد؛ زيرا فورد موتور اعلام کرده است برنامه ساخت کارخانه 6/ 1 ميليارد دلاري خود را در اين کشور لغو مي‌کند. لغو برنامه ساخت کارخانه فورد در منطقه سن لوئيس پوتوسي، مردم اين منطقه را آشفته کرده است، زيرا ديگر از 2هزار و 800 فرصت شغلي اين کارخانه و هزاران شغل مرتبط با آن خبري نخواهد بود.

روبن روچا درحالي‌که با حسرت به سايتي که قرار بود کارخانه فورد در آنجا ساخته شود نگاه مي‌کرد، گفت: «ترامپ اين پروژه را کاملا نابود کرد.» او که 44 سال سن دارد، مي‌گويد قصد داشت در نزديکي اين کارخانه يک کارگاه جوشکاري باز کند، کارگاهي که براي او و سه کارمندش آينده‌اي درخشان را نويد مي‌داد. آمار منتشر شده از سوي سنديکاي صنعت خودروي مکزيک نشان مي‌دهد اين کشور در سال 2016 تعداد 5/ 3 ميليون دستگاه خودروي سبک توليد کرده است. اين در شرايطي است که يک دهه قبل تنها 98/ 1 ميليون دستگاه خودرو در اين کشور توليد شده بود. براساس آمار دولت مکزيک، فقط طي چهار سال گذشته اين کشور موفق شده است در بخش خودرو 17 ميليارد دلار سرمايه‌‌گذاري مستقيم خارجي جذب کند.

در حال حاضر توليد خودرو دومين بخش بزرگ اقتصاد مکزيک محسوب مي‌شود. در اين کشور 10 خودروساز خارجي و هزار و 300 تامين‌کننده آنها فعاليت مي‌کنند و 730 هزار نفر را به‌طور مستقيم در استخدام دارند. بيش از سه چهارم خودروهاي صادراتي مکزيک را مشتريان آمريکايي خريداري مي‌کنند. اين مساله، روشن مي‌کند که چرا ترامپ بر صنعت خودروي مکزيک تمرکز کرده است. ترامپ هفته گذشته از برنامه تويوتا مبني بر صادرات خودروهاي کرولا از مکزيک به آمريکا به شدت انتقاد و تهديد کرد؛ درصورتي‌که تويوتا اين کار را انجام دهد بر اين خودروها تعرفه‌هاي سنگين وضع خواهد کرد. وي در پيامي توييتري نوشت: «تويوتا موتور اعلام کرده است مي‌خواهد براي ساخت خودروهاي کرولا براي (بازار) ايالات‌متحده، يک کارخانه جديد در مکزيک بسازد؛ به‌هيچ‌وجه!» ترامپ در اين پيام توييتري از اين شرکت ژاپني خواست، بين ساخت کارخانه در آمريکا و ساخت آن در مکزيک با پرداخت ماليات سنگين، يکي را انتخاب کند.

با اين وجود تويوتا و برخي خودروسازان ديگر اعلام کرده‌اند مکزيک را ترک نمي‌کنند. ماري بارا، مديرعامل جنرال موتورز، هفته گذشته گفت اين خودروساز توليد خودروهاي کوچک را از مکزيک به آمريکا منتقل نخواهد کرد. او گفت:«اين تصميمي است که سه، چهار سال پيش گرفته شده و کسب‌و‌کاري زمان‌بر و يک سرمايه‌گذاري سرمايه‌بر است.»جنرال موتورز در اواسط دهه 1990 در شهر سيلاو واقع در ايالت گوآناخوآتو فعاليت خود را آغاز کرد. نيسان که يک کارخانه در جنوب مکزيکو سيتي دارد، در ايالت آگوئاسکالينتس نيز فعاليت مي‌کند. مزدا از سه سال قبل در شهر سالامانکا به توليد مشغول است و هوندا نيز همزمان با مزدا توليد در شهر سلايا را آغاز کرده است. تويوتا نيز در حال ساخت کارخانه جديدي در چند مايلي شرق سلاياست. اين منطقه در نزديکي مرز آمريکا قرار دارد و دو کشور را از طريق خط آهن و يک بزرگراه مدرن به يکديگر متصل مي‌کند.

برخي از مقامات براين باورند که متوقف کردن رشد مکزيک به‌عنوان پلت‌فرم جهاني توليد خودرو، کار دشواري خواهد بود. به‌رغم سکوت حاکم بر سايت فورد، ساخت‌و‌ساز ساختمان‌هاي جديد در نزديکي پارک‌هاي صنعتي ادامه دارد. با آغاز فعاليت کارخانه گودير تاير و توسعه گروه قطعه‌سازي دراکسل ماير نزديک به 5 هزار شغل در مکزيک ايجاد خواهد شد. ديويد اوروزکو، مدير توسعه اقتصادي شهر سلايا، مي‌گويد: «درحال حاضر زود است که بگوييم ترامپ چه تاثيري بر صنعت خودروي مکزيک خواهد داشت، اما متوقف کردن رشد اين صنعت دشوار خواهد بود. ما براي تبديل مکزيک به مکاني خوب براي سرمايه‌گذاري تلاش فراواني کرده‌ايم.»



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: دنياي اقتصاد

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.