تبلیغات

دکتر سلام/ تسکين و مقابله با کمردرد مزمن

دکتر سلام/ تسکين و مقابله با کمردرد مزمن

مجله پزشکي دکتر سلام/ چگونه مي توانيم از بروز انواع کمردردها در بدنمان پيشگيري کنيم راهکارهاي موثر درماني براي برطرف کردن اين عارضه به چه صورت مي باشد تسکين کمردرد مزمن با چه توصيه هايي امکانپذير است ورزش و ماساژدرماني و کاهش وزن از رايج ترين توصيه هاي فيزيوتراپيست ها به کمردرد مي باشند .

طبق گزارش منتشرشده در Annals of the Rheumatic Diseases در سال ۲۰۱۴ ميلادي، کمردرد بيشتر از هر بيماري و مشکل ديگري باعث ناتواني افراد در سرتاسر جهان مي‌شود. با توجه به اين‌که کمردرد در ميان سالمندان شايع‌تر است و جمعيت جهان هم رو به پيري مي‌رود، اين مشکل در دهه‌هاي بعدي بدتر هم خواهد شد. در ادامه با بهترين راه‌ها براي تسکين کمردرد آشنا مي‌شويم. حفظ وزن در محدود سالم داشتن اضافه‌وزن، خطر شکل‌گيري کمردرد را افزايش مي‌دهد. دليلش اين است که وزن اضافي مي‌تواند به مفاصل و عضله‌هاي کمر فشار بياورد و درنهايت به ايجاد درد منجر شود.
ورزش کردن به‌طور منظم، يعني حداقل ۵ روز در هفته و هر بار به‌مدت ۳۰ دقيقه، براي جلوگيري از افزايش وزن ضرروي است. علاوه بر اين، اگر مي‌خواهيد که وزن اضافي خودتان را کاهش بدهيد و شرايط وزني خودتان را به محدوده سالم برسانيد، رژيم غذايي شما بايد حاوي چربي و کالري کمي باشد. اگر کاهش وزن واقعا براي شما سخت است، حتما به پزشک مراجعه کنيد تا راهنمايي‌هاي مناسب را در اختيار شما بگذارد. تقويت آمادگي بدني ورزش کردن، يکي از راه‌هاي مناسب براي تقويت استخوان‌ها و عضلات ناحيه کمر است و نقش موثري در تسکين کمردرد مزمن دارد. ورزش‌هاي قدرتي مانند وزنه‌برداري، نه‌تنها به ساخت تراکم استخوان‌ها کمک مي‌کنند، بلکه مي‌توانند کمردرد را هم تسکين بدهند.
با اين‌حال، ورزش‌هاي قدرتي براي کمردردهاي شديد توصيه نمي‌شوند. اگر قصد داريد که وزنه‌برداري انجام بدهيد، اصول و قواعد اين کار را رعايت کنيد. هميشه قبل از بلند کردن وزنه‌ها، خودتان را گرم کنيد. علاوه بر اين، به حالت بدن در حين بلند کردن وزنه دقت داشته باشيد و در طول اين کار به‌درستي تنفس کنيد. اگر احساس درد کرديد، سريعا بايد اين ورزش را متوقف کنيد. انجام يوگا فعاليت ديگري که به شما کمک مي‌کند، يوگا يا تمرينات کششي است. يکي از مطالعات Archives of Internal Medicine نشان مي‌دهد که يوگا و تمرينات کششي، نياز بيماران به مصرف دارو براي تسکين درد را کاهش مي‌دهد. گزارش جامع ديگري که در Journal of Orthopedics and Rheumatology منتشر شده است، نشان مي‌دهد که يوگا مي‌تواند کمردرد مزمن و ناتواني ناشي از آن را کاهش بدهد. فعاليت‌هاي ورزشي حتي مي‌توانند عوارض روان‌شناختي ناشي از کمردرد مانند افسردگي را کمتر کنند. البته قبل از شروع هر ورزشي، بايد با پزشک درباره اين موضوع مشورت کنيد. با اين حرکت ورزشي، کمردرد خود را کم کنيد استفاده درست از داروها پزشک شما مي‌تواند مصرف انواع داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي (NSAIDs) که نيازي به تجويز نسخه‌اي ندارند را به شما توصيه کند. داروهايي مانند آسپيرين، ناپروکسن، ايبوپروفن يا استامينوفن، همگي در گروه همين داروها قرار مي‌گيرند که براي تسکين کمردرد توصيه مي‌شوند. با اين‌حال، زياده‌روي در مصرف اين نوع از داروها يا استفاده درازمدت از داروهاي ضدالتهابي غيراستروئيدي (NSAIDs) مي‌تواند با عوارض جانبي ناخوشايندي همراه شود، مانند نارسايي کليه، زخم معده و خون‌ريزي معده. زياده‌روي در مصرف استامينوفن هم مي‌تواند فرد را با مشکلات مربوط به ناحيه کبد مواجه کند. بنابراين، اگر کمردرد شما با مصرف اين نوع از داروها بهبود پيدا نکرد، حتما اين موضوع را به پزشک اطلاع بدهيد.
داروهاي ديگري که پزشکان مي‌توانند تجويز کنند، شامل داروهاي مخدر مي‌شوند، مانند کدئين يا هيدروکودون و شل‌کننده‌هاي عضلاني. البته اين داروها را فقط مي‌توان براي يک دوره زماني کوتاه مصرف کرد و حتما هم بايد تحت نظارت پزشک مصرف شوند. بنابراين، افرادي که براي تسکين کمردرد، به استفاده سرخودانه از داروهاي تجويزي روي مي‌آورند، بايد بدانند که به سلامتي خودشان آسيب مي‌رسانند. ماساژدرماني ماساژدرماني، يکي از راه‌هايي است که مي‌تواند دردهاي موضعي را تسکين بدهد. يکي از مطالعات منتشرشده در Annals of Internal Medicine نشان مي‌دهد که ماساژدرماني بعد از گذشت شش ماه، کمردرد مزمن را تسکين مي‌دهد و عملکردهاي فرد بيمار را بهبود مي‌بخشد.
البته محققان در اين زمينه با هم اختلاف نظر دارند، چون هنوز شک و ترديدهايي درباره اثرگذاري ماساژدرماني وجود دارد. محققان در يکي از بررسي‌هاي جامع در سال ۲۰۱۵ ميلادي، تمام مطالعات انجام‌شده در اين زمينه را مورد ارزيابي قرار دادند و به نتايج مهمي رسيدند. يافته‌هاي آنان نشان دادند که اين مطالعات از نظر جمعيتي واقعا کوچک هستند و حتي معايبي در طراحي آن‌ها وجود دارد. استفاده مناسب از درمان‌هاي خانگي اگر با کمردردهاي شديد مواجه هستيد، بهتر است که از درمان‌هاي خانگي مناسب براي تسکين درد استفاده کنيد. وقتي که کمردرد شديدا عود مي‌کند، از کمپرس سرد يا گرم براي تسکين موقتي درد کمک بگيريد. گرمادرماني، جريان خون را در ناحيه ملتهب‌شده تقويت مي‌کند و از اين طريق عضله‌هاي کمر را شل مي‌کند. سرمادرماني هم جريان خون را آرام مي‌سازد و به همين خاطر، تورم را کاهش مي‌دهد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: مجله پزشکي دکتر سلام

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.