تبلیغات

نگاهي به آرزوهاي ناتمام هاشمي براي عمران و آباداني ايران

نگاهي به آرزوهاي ناتمام هاشمي براي عمران و آباداني ايران

تابناک/ بررسي خاطرات و اظهارات پيشين آيت الله هاشمي که هشت سال در مقام رياست جمهوري کشور انجام وظيفه کرد، حاکي از چندين طرح عمراني بزرگ و ملي است که پايان دوران رئيس جمهوري، فرصت انجام آنها را از او گرفت؛ طرح هايي مثل توسعه همه جانبه زاگرس به عنوان يک تمدن عظيم از کردستان تا شيراز که هيچگاه عملياتي نشد.

به گزارش «تابناک» به ناگاه در شامگاه يک شنبه 19 دي ماه خبري تلخ و دردناک در فضاي سياسي اجتماعي کشور منتشر شد و بر اساس آن آيت الله هاشمي رفسنجاني، يار ديرين امام و رهبري به ديار باقي شتافت؛ خبري که اگرچه باور آن براي هر ايراني علاقمند به کشور و انقلاب اسلامي غير قابل باور بود اما صحت داشت.

بزرگي و نقش آفريني بي‌بديل اين مبارز نستوه که در طول دوران مبارزات پيش از انقلاب و دوران پس از انقلاب اسلامي همواره توانسته بود جايگاه ويژه‌اي در قلب و ذهن دوست و دشمن پيدا کند، سبب شد تا درگذشتش نه تنها ملت ايران بلکه جمع زيادي از مردم منطقه و جهان را تحت تأثير قرار داد.

جدا از مجاهدت هاي پيش از انقلاب اسلامي يکي از مهم ترين دوران زندگي سياسي اجتماعي اين مبارز انقلابي را بدون شک بايد دوران رياست جمهوري ايشان دانست، دوراني که باعث شد تا در ميان افکار عمومي و فضاي سياسي کشور اين مرحوم به «سردار سازندگي» ملقب شود.

با اين حال در ميان همه اقدامات عمراني و سازندگي هايي که ايشان داشتند، مرور خاطرات و گفته هاي زمان حيات نشان مي دهد، مرحوم آيت الله هاشمي رفسنجاني چندين طرح عمراني بزرگ و ملي را در ذهن و دستور کار داشتند که اتمام دوران رياست جمهوري اش فرصت انجام آنها را از او گرفت.

مرحوم هاشمي رفسنجاني در بهمن ماه سال 1390 و در يک گفت و گوي خبري با «شرق» در مورد کارهايي که در ذهن داشت و مصمم بود انجام دهد ولي اتمام دوران رياست جمهوري فرصت انجام يا اتمامشان را به او نداد، گفت: چند مورد از کارهاي من ناتمام ماند که هنوز هم هيچ کاري نشده و من هنوز براي عدم انجام آن‌ها حسرت مي‌خورم.

مردم در حد معقول تأمين زندگي خودشان را داشته باشند

يکي در جنبه اجتماعي و رفاهي اقشار پايين بود. وقتي کارهاي سازندگي مي‌کرديم، اشتغال رونق گرفت. اما فکر کرديم بايد تأمين اجتماعي باشد و مردم در حد معقول تأمين زندگي خودشان را داشته باشند. از جمله غذا، دارو، کار، درمان و تحصيل فرزندانشان، اشتغال يا اشتغال موثر يا بيمه اجتماعي، بيمه کار که حقوق بيکاري بگيرند.

براي اين منظور طرحي نوشتيم. به صورت لايحه ۶۰ صفحه‌اي که هنوز هم موجود است. منابعش را تأمين کرديم و به مجلس فرستاديم که تصويب کند که دوره من تمام شد.


من کشورهاي اسکانديناوي را به عنوان مثال قرار داده بودم. در آنجا حتي کساني هم که پناهنده مي‌شوند مسائل ضروري زندگي آن‌ها مشکلي ندارد. مسکن دارند و حقوقي هم مي‌گيرند و موارد لازم زندگي را دارند. ما چنين نمونه‌اي البته با ساختار خودمان را مي‌خواستيم. که مردم از زمان تولد تا آخر عمر حد معقولي از امکانات براي معاش دارند.

از منطقه البرز به شمال را مي‌خواستيم راه‌هاي زميني درست کنيم

يار ديرين امام و رهبري در مورد دومين کار مهمي که در اتمام اجراي آن ناکام ماند، اضافه کرد: کار دومي که به زمين ماند و شروع هم کرديم و متأسفانه اجرا نشد، اين بود که از منطقه البرز به شمال را مي‌خواستيم راه‌هاي زميني درست کنيم.

الان مي‌بينيد تراکم تردد چقدر کشنده است. جاده هراز که امنيت ندارد. اين يکي هم اين‌گونه است. کار را شروع کرديم و کنترات داديم و بودجه‌اش را تعيين کرديم. همه اين کار‌ها را کرديم اما تا به حال مانده است.

مي خواستم همه آب‌هايي که از منطقه البرز به طرف خزر مي‌رود را با سد مهار کنم

هاشمي در مورد يکي ديگر از اقدامات اجرايي و عمراني که دوست داشت انجام شود ولي نشد، بيان کرد: در شمال دو کار بزرگ بايد انجام مي‌شد که ما هر دو را شروع کرديم. يکي اينکه بنا گذاشتيم همه آب‌هايي را که از منطقه البرز به طرف خزر مي‌رود با سد مهار کنيم و کانالي سراسري از آستارا تا گنبد در ارتفاع ۵۰ متري دريا، (تقريبا اول چالوس که مي‌خواهيد وارد شويد اين رقوم ۵۰ متري است) احداث شود که همه آب اين منطقه در اين کانال باشد و در مسير هر منطقه هر مقدار آب نياز دارد را از آنجا بردارند و هر چه هم زيادي است، در آنجا بماند.

آب هم زياد بود و حدود هشت، ۹ ميليارد مترمکعب آب در اين کانال مي‌رفت. سه ميليارد متر آب اضافه مي‌آمد و دشت گنبد به آن عظمت که هنوز هم همين‌طور مانده و کوير شده، آباد مي‌شد و دو ميليارد اضافه مي‌آمد و مي‌خواستيم به اين طرف يعني به طرف منطقه کوير منتقل کنيم.

سه استان شمالي از سيل و خشکسالي يا باتلاق شدن اراضي خود نجات پيدا مي‌کردند

کانالش را هم شروع کرديم از چالوس به طرف شرق. شما نزديکي‌هاي چالوس که مي‌رسيد از پلي عبور مي‌کنيد که کانالي حدود ۳۵ کيلومتر را ساختيم ولي بعد از من اين طرح هم پيگيري نشد. اگر ما آن کانال را مي‌ساختيم دو طرف آن هم اتوبان مي‌شد. کانال‌هاي درجه يک بايد دو طرفش اين‌گونه باشد و يکي از بهترين جاذبه‌هاي توريستي کشور ما مي‌شد که اگر کسي از آستارا وارد مي‌شد و از گلستان بيرون مي‌رفت، چنين اتوباني که مشرف بر دريا هم بود و بالاي آن جنگل بود و قرار بود در هر منطقه سدي بنا و در آن تاسيسات جاذبه‌دار توريستي نيز ساخته شود که طرح آن هم آماده شده بود. براي هميشه اين سه استان از سيل و خشکسالي يا باتلاق شدن اراضي خود نجات پيدا مي‌کردند. آب زيادي هم اضافه مي‌آمد که متاسفانه اين‌طور نشد.

يک بزرگراهي در ساحل دريا طراحي کرديم که با مصالح کف دريا ساخته مي‌شد

وي در يکي ديگر از تصميم هاي عمراني دوران رياست جمهوري اش که بنا داشت براي عمران و آباداني سواحل کشور انجام دهد و فرصت نشد، افزود: يک بزرگراهي را هم در ساحل دريا طراحي کرديم که با مصالح کف دريا ساخته مي‌شد، نمونه اين کار در شمال اروپا وجود دارد که مورد بازديد کار‌شناسان ما قرار گرفته بود. اتوبان‌هايشان را کنار دريا‌ها با مصالح کف دريا ساخته بودند که از آنجا به بعد دوباره ساحل شکل مي‌گيرد و آن ساحل هم در اختيار عموم مردم مي‌ماند، چون بعد از بزرگراه ديگر کسي ادعاي مالکيت نخواهد داشت.

ما چنين بزرگراهي را طراحي و از رامسر هم شروع کرده بوديم. اولين قرارداد را هم بستيم. هر متر شن و ماسه که از دريا بيرون مي‌آمد يک دلار هزينه داشت چون در خارج از دريا اين مقدار شن و ماسه وجود نداشت. ۱۱ کيلومتر را کنترات داديم. از ولگا دستگاه‌ها را آورديم. بعد از من اين هم فراموش شد.

زاگرس ثروت عظيمي براي ايران و از کردستان تا شيراز سه طبقه طلا و ثروت است

هاشمي در گفت و گوي ماندگار خود با «شرق» در بهمن 1390 در مورد برنامه ديگري که دوست داشت براي آباد کردن ايران اسلامي انجام دهد ولي شرايط اجرايش هيچگاه فراهم نشد، تصريح کرد: کار ديگر مسأله زاگرس بود. زاگرس ثروت عظيمي براي ايران و از کردستان تا شيراز سه طبقه طلا و ثروت است. لايه زيرين آن نفت يا طلاي سياه، پس از آن طلاي آبي يا‌‌ همان رودخانه‌ها جاري است که از دو طرف آن سرازير است و بالاي آن هم جنگل‌ها به مصداق طلاي سبز است.

متأسفانه طرح زاگرس هم به عنوان يک تمدن عظيمي که طرح آن را از خوزستاني‌هايي مثل آقايان رضايي، فروزش، زنگنه، فروزنده و شمخاني و امثال اين‌ها گرفته بوديم و اين‌ها طرحش را ريخته بودند، هم ماند.

اين همه طرح هاي بزرگ اين سياست مدار و مدير اجرايي خوش فکر انقلاب نبود و او در مورد ايده عمراني ديگر خود اضافه کرد: يکي ديگر از کارهايي که مطالعه آن در ۹ جلد تنظيم شده بود، اتصال درياي خزر به درياي جنوب بود. با حل چند گره باقيمانده اين کار هم انجام‌پذير بود که دولت من تمام شد و هيچ‌کس پيگيري نکرد.

هاشمي در پايان اين گفت و گو ضمن اشاره به موارد بالا که بي شک عملياتي شدن هر کدام تحولي شگرف در عمران و آباداني کشور ايجاد مي کرد، تأکيد کرد: طرح‌هايي از اين قبيل زياد بود که متأسفانه پيگيري نشد.

با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: تابناک

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.