تبلیغات

تجربهٔ رانندگي با «ياريس iA»، مزدايي با نشان تويوتا

تجربهٔ رانندگي با «ياريس iA»، مزدايي با نشان تويوتا

پدال/ تويوتا ياريس که نمونه‌هايي از آن در کشورمان هم حضور دارد، در نسخه‌هاي مختلفي ساخته شده که بسته به بازارها باهم تفاوت دارند؛ اما در اين مطلب قصد معرفي و آزمايش رانندگي با نسخه‌اي از اين خودرو را داريم که درواقع اصلاً تويوتا نيست! اين خودرو تويوتا ياريس iA نام دارد و ريشه‌يابي شجره‌نامهٔ آن کار آساني نيست چراکه نام اين سدان کوچک، گمراه‌کننده است. وجود نام ياريس در اين خودرو رابطه‌اي با هاچ‌بک کوچک تويوتا نشان مي‌دهد که اين درست نيست. همچنين پسوند iA هم در نام اين خودرو کاملاً بي‌معنا است.

داستان ازاين‌قرار است که تويوتا در نمايشگاه خودروي نيويورک 2015، سدان کوچکي را توسط برند سايون خود معرفي کرد که سايون iA نام داشت؛ اما اين خودرو بر اساس مزدا 2 سدان ساخته شده بود و در اصل همان مزدا 2 بود که تويوتا قصد داشت آن‌را با تغييراتي جزئي و با برند سايون در بازار ايالات‌متحده عرضه کند. سايون iA با تغييراتي در جلوپنجره، سپر جلو و چراغ‌هاي جلو از مزدا 2 سدان متمايز شده بود؛ اما در سال 2016 تويوتا تصميم به تعطيلي برند سايون گرفت و بدين ترتيب اين خودرو با نام تويوتا ياريس iA از آگوست 2016 به بازار عرضه گرديد؛ بنابراين حروف iA در نام اين خودرو يادگار زماني است که توسط سايون به بازار عرضه مي‌شد.

همان‌طور که توضيح آن رفت، تويوتا ياريس iA در اصل همان نسخهٔ سدان مزدا 2 است (خودرويي که در ايالات‌متحده عرضه نمي‌شود). ياريس iA در کارخانهٔ مزدا در مکزيک توليد مي‌شود، از يک پيشرانهٔ 1.5 ليتري چهار سيلندر ساخت مزدا استفاده مي‌کند و طراحي و ويژگي‌هاي داخلي آن براي هرکسي که در چند سال گذشته در يک مزداي جديد نشسته باشد آشنا خواهد بود. اين همکاري قطعاً به نفع تويوتا است زيرا ياريس iA بسياري از اصول مدل بزرگ‌تر مزدا 3 را به ارث برده است که در ليست 10 خودروي برتر امسال ما حضور دارد.

يکي ديگر از ويژگي‌هاي ياريس iA، دماغهٔ پيوندي آن است که در بهترين حالت ترکيبي از تويوتا و مزدا را ارائه کرده است. همچنين اين تويوتا به‌راحتي مي‌تواند با يک مزدا 3 اشتباه گرفته شود. البته اين خودرو با قدِ بلند و طول کوتاهش کمي عجيب و ناهمگون به نظر مي‌رسد اما با توجه به خودروهاي ديگري که در بازهٔ زير 17 هزار دلار حضور دارند، يعني بخشي که ياريس iA در آن قرار دارد، نمي‌توان ايراد چنداني از آن گرفت.

هنگامي‌که پاي به داخل اين خودرو مي‌گذاريم، با کابيني روبرو مي‌شويم که پلاستيک و تودوزي پارچه‌اي آن احساس واقعاً باکيفيتي دارند. در کنسول مياني خودرو صفحه‌نمايش لمسي استاندارد 7 اينچي مزدا نصب شده است که البته کنترل، دقت و عملکرد آن مانند يک آئودي احساس نمي‌شود. صندلي‌هاي جلو راحت بوده و فضاي پاي مناسبي دارند اما فضاي پاي صندلي‌هاي عقب تا حدودي تنگ است؛ اما بدنهٔ نسبتاً بلندقد ياريس iA بدين معنا است که از فضاي سر مناسبي براي اکثر افراد بالغ برخوردار است.

هرچند مي‌توان از ميان گيربکس شش سرعتهٔ دستي استاندارد و شش سرعتهٔ اتوماتيک با اضافه پرداخت 1100 دلار، يکي را انتخاب کرد اما ياريس iA فاقد پکيج آپشن‌هاي سفارشي است. البته ميزان تجهيزات استاندارد اين خودرو مناسب است به‌گونه‌اي که بلوتوث، ورود بدون کليد، کروز کنترل، صفحه‌نمايش 7 اينچي سيستم اطلاعاتي-سرگرمي، دوربين ديد عقب و حتي سيستم هشدار برخورد جلو، همگي در ياريس iA گنجانده شده‌اند. اين در حالي است که به‌عنوان‌مثال براي به دست آوردن اين تجهيزات در شورلت اسپارک بايد 1680 دلار پرداخت کنيد درحالي‌که نه هوندا فيت و نه فورد في‌يستا در هيچ‌يک از تيپ‌هاي خود سيستم هشدار برخورد از جلو را ارائه نمي‌کنند.

مزدا MX-5 براي مدت طولاني پوستر دوران کودکي ما به‌عنوان يک خودروي اسپرت لذت‌بخش و البته نه‌چندان سريع بوده است اما در حال حاضر اين خودرو با شتاب صفر تا 96 کيلومتر زير شش ثانيه ديگر کُند نيست؛ اما حالا ياريس iA نمايندهٔ جديد اين ايده است چراکه با شتاب صفر تا 96 کيلومتر 8.7 ثانيه و پيمودن مسافت 400 متر در 16.8 ثانيه، قطعاً خودروي آهسته‌اي است. البته اين خودرو درعين‌حال به لطف تعويض دندهٔ روان و رضايت‌بخش، فرمان سبک و يک پيشرانهٔ چهار سيلندر سرحال، رانندگي لذت‌بخشي دارد.

هندلينگ تيز و پاسخگوي ياريس iA، راحتي آن‌را قرباني نکرده است به‌گونه‌اي که سواري آن انعطاف‌پذير بوده و بهتر از آن در اين محدودهٔ قيمتي يافت نمي‌شود. اين ماشين حتي هنگام حرکت با سرعت‌هاي بالا در بزرگراه‌ها، به لطف يک گيربکس شش سرعته که دور موتور را در سرعت‌هايي بالاتر از 110 کيلومتر در ساعت پايين نگه مي‌دارد، نسبتاً ساکت و آرام است. همچنين ما توانستيم به‌طور متوسط با آن مصرف سوخت 7.3 ليتر در هر صد کيلومتر را ثبت کنيم که اين يعني ياريس iA خودروي تقريباً صرفه‌جويي است.

تنها شکايت ما از ياريس iA اين است که فقط به‌صورت سدان عرضه مي‌شود به‌گونه‌اي که نه مزدا نسخهٔ هاچ‌بک مدل 2 خود را در ايالات‌متحده عرضه مي‌کند و نه تويوتا آن‌را با نشان خودش در اين کشور ارائه مي‌کند. البته به‌احتمال‌زياد اين امر بدين خاطر است که تويوتا نمي‌خواهد با اين کار موجب کاهش فروش ياريس اصلي که توسط خودش طراحي شده گردد و مزدا هم نمي‌خواهد فروش کراس‌اوور محبوب و سودآور CX-3 را که روي پلت‌فرم 2 ساخته شده تحت تأثير قرار دهد؛ بنابراين در ايالات‌متحده تنها امکان خريداري سدان ياريس iA وجود دارد که با صندوق بار 368 ليتري خود هرچند در مقايسه با سدان‌ها، کوچک نيست اما فاقد کارايي يک هاچ‌بک است.

بدين ترتيب شايد هوندا فيت به دليل کارايي بالاتر داخلي و کاربردي بودن بيشتر، رقيب سرسختي براي تويوتا ياريس iA باشد اما فيت که در قيمت پايه 10 دلار گران‌تر از ياريس iA است، در لذت رانندگي و تجهيزات استاندارد با اين مزدا/تويوتا مطابقت ندارد؛ بنابراين در کل تويوتا ياريس iA يک خودروي کوچک کاملاً لذت‌بخش و با ارزشي بي‌نظير است بدون توجه به آنکه چه نشاني روي جلوپنجرهٔ آن قرار دارد.

مشخصات فني
ترکيب موتور جلو/محور جلو
ظرفيت سرنشين 5 نفر
قيمت پايه 16,815
پيشرانه 1.5 ليتري 4 سيلندر
قدرت 106 اسب بخار
گشتاور 140 نيوتن متر
گيربکس 6 سرعته دستي
شتاب صفر تا 96 8.7 ثانيه
مسافت 400 متر 16.8 ثانيه
حداکثر سرعت 193 کيلومتر در ساعت
مصرف سوخت 7 ليتر (ترکيبي)



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: پدال

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.