تبلیغات

ابهام در تامين قسط هواپيماي نورسيده

ابهام در تامين قسط هواپيماي نورسيده

مهر/ قرارداد خريد هواپيما از ايرباس در شرايطي اجرايي مي‌شود که شرکت ايران‌اير به عنوان خريدار، نه تنها از لحاظ اقتصادي سودده نيست؛ بلکه سالانه ميليون‌ها تومان هم زيان مي‌دهد.

درحالي که فضاي رسانه اي کشور همچنان در تب و تاب ورود اولين فروند از ۱۰۰ هواپيماي ايرباس خريداري شده ايران اير از شرکت ايرباس، قرار دارد، برخي کارشناسان اقتصادي نگران چگونگي بازپرداخت اقساط خريد هواپيماها هستند و در اين ميان اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازي هم به اين نگراني ها دامن مي زند.

فخريه کاشان، قائم مقام وزير راه و شهرسازي به تازگي در مصاحبه اي اعلام کرده که اقساط‌ اوليه پيش پرداخت خريد هواپيما تا دو سال آينده از سه منبعي که شامل حدود ۳۳۰ميليون دلار از صندوق توسعه، ۱۲۰ميليون دلار از بازار سرمايه و نزديک به ۵۰۰ ميليون دلار هم از شرکت ليزينگ خارجي است، تامين و پيش پرداخت‌هاي بعدي هم، از محل درآمدهاي ايران اير، فراهم مي شود.

اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که شرکت هواپيمايي ايران اير طي سال هاي گذشته نه تنها سوددهي نداشته، بلکه زيان ده هم بوده است و پرداخت اقساط از دو سال آينده توسط ايران اير، آن هم از محل درآمدهاي هواپيماهاي خريداري شده، سوال هاي بسياري را به ذهن متبادر مي کند.

سوالاتي از جمله اينکه ايران اير چگونه و با کدام نظام بازرگاني قادر به پرداخت اقساط است؟ شرکتي که در سال هاي گذشته حجم بدهي بالايي داشته و صندوق بازنشستگان آن، در آستانه ورشکستگي است، چگونه مي تواند اقساط بالاي خريد هواپيما را پرداخت کند؟

نگاهي به عملکرد اقتصادي و بازرگاني ايران اير طي سال هاي گذشته اين نگراني را ايجاد مي کند که اين شرکت قادر به پرداخت اقساط نشود؛ شرکتي که با ساختار معيوب و دولتي، آن هم با وجود دارا بودن ۴۰ تا ۵۰ فروند هواپيما پيش ازتحريم ها، پس از اعمال تحريم تعداد بسياري از هواپيماهايش را به دليل عدم رسيدگي و ضعف مديريت از دست داده است.

در حالي که بسياري از کارشناسان حوزه هوايي معتقد بودند که حدود ۴۰ درصد از اين هواپيماها با تعمير برخي قطعات، قابليت بهره وري دارند؛ ضمن اينکه در اين ميان، برخي ايرلاين هاي خصوصي توانستند ناوگان هوايي خود را حفظ کنند و برنامه پروازي خود را تاحدودي، مطابق برنامه پيش ببرند.

يا در نمونه اي ديگر، از ضعف مديريت ايران اير مي توان به صندوق بازنشستگي اين شرکت هواپيمايي اشاره کرد. اين صندوق سالانه حدود ۲۰۰ ميليارد تومان حقوق به بازنشستگان خود پرداخت مي کند و توان چنداني براي انجام فعاليت هاي اقتصادي ندارد. علت آن هم، نبود منطق بازرگاني در اين شرکت است.

در واقع يکي از مشکلات ايران اير در ده سال گذشته، صندوق بازنشستگي ورشکسته است که بر انجام فعاليت ها و کسب درآمدهاي آن و همچنين شرکت هاي تابعه آن، نظارتي انجام نمي شود؛ در حالي که بر اساس برنامه قرار بود اين شرکت ها در فعاليت هاي اقتصادي حضور داشته باشند؛ اما هم اکنون نه تنها درآمدي ندارند، بلکه زيان ده هم هستند.

سوال ديگر که پاسخ به آن مي تواند بسياري از ابهامات را رفع و رجوع کند، اين است که چرا شرکت هاي خصوصي استقبال چنداني به خريد هواپيماهاي نو نشان نمي دهند؟ علت را مي توان در اين موضوع جستجو کرد که در اين شرکت ها منافع مالي شرکت ها مهم تلقي مي شود و معيار سرمايه گذاري در اين شرکت ها سودآوري است، اين شرکت ها مي توانند به جاي خريد هواپيماي نو با هزينه ۱۰۰ ميليون دلاري براي يک فروند اي ۳۲۱، ۱۰ فروند هواپيما با عمر ۱۰ تا ۱۵ سال خريداري کنند.

اما سوال بعدي که به ذهن متبادر مي شود، اين است که آيا ايران اير قصد دارد که بليت هواپيماهاي نو را با قيمتي بالاتر از ساير ايرلاين ها و پروازها بفروشد تا قادر به پرداخت اقساط شود؟ اين در حالي است که با توجه به اينکه قيمت بليت هواپيما، شناور بوده و محدوده معيني براي سقف و کف آن مشخص شده است؛ امکان گرانتر بودن بليت هواپيماهاي نو بيش از حد معمول، مجاز نيست و قيمت ها بايد در يک محدوده قيمتي تغيير کنند؛ پس چگونه مي توان به بازپرداخت اقساط اميدوار بود.

نگاهي به وضعيت موجود نشان مي دهد با توجه به نوع مديريت، ساختار معيوب ايران اير، ورشکستگي صندوق بازنشستگي و مواردي از اين دست، هواپيماهاي خريداري شده، بازگشت سرمايه نداشته باشند و بازپرداخت اقساط در دو سال آينده هم، از سوي صندوق توسعه ملي انجام شود. موضوعي که موجب نگراني کارشناسان اقتصادي و حوزه هوايي کشور شده است.

با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: مهر

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.