تبلیغات

موانع حضور شرکاي خارجي در صنعت خودرو

موانع حضور شرکاي خارجي در صنعت خودرو

فرصت امروز/ يک سال از آغاز اجرايي شدن برجام گذشت و صنعت خودروي ايران با دستي پر، بوي بهبود اوضاع را بر اثر آغاز اين فرآيند در مشام خود احساس مي کند. امضاي چهار قرارداد استراتژيک در خودروسازي ها و يک قرارداد و چند تفاهم نامه در ميان قطعه سازان گواه تغيير فضاي صنعت خودروي ايران است.

سال گذشته زماني که صنعت خودرو با ارفاق دولت و در شرايط رکود سنگين بازار، تلاش هاي آخر خود را براي ادامه راه مي کرد، فرآيند اجراي برجام آغاز شد تا چند هفته پس از آن اميدي دوباره به رگ هاي دومين صنعت بزرگ کشور تزريق شود؛ اميدي که در پي آن سه قرارداد ايران خودرو- پژو، سايپا- سيتروئن و کرمان موتور- هيونداي به امضا رسيد و وارد فاز اجرايي شد و پيش نويس قرارداد ايدرو- رنو نيز به امضا رسيد تا اجراي آن به بهمن ماه امسال موکول شود. امضا تفاهم نامه ميان ايران خودرو و دايملر (مالک مرسدس بنز) نيز از ديگر دستاوردهاي برجام بود که هنوز در انتظار اجرا و عقد قرارداد به سر مي برد.

اما اين چند خودروساز، تنها نام هايي نبودند که به عنوان شرکاي پسابرجامي صنعت خودروي ايران مطرح شدند. کيا، نيسان، فولکس واگن و فيات ديگر خودروسازاني هستند که پاي مذاکره با خودروسازان ايراني نشسته اند، اما هنوز اعلام آمادگي رسمي و جدي براي حضور و سرمايه گذاري در صنعت خودروي ايران نکرده اند و اين يعني هنوز هم موانعي براي حضور سرمايه هاي خارجي در صنعت خودرو وجود دارد. اما اين موانع چيست؟

حسن کريمي سنجري، کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اين پرسش به «فرصت امروز» مي گويد: «بايد خوشحال باشيم که چند قرارداد قبل از انتخابات آمريکا به امضا رسيد و فرآيند اجرايي آنها به سرعت آغاز شد. اگر بخواهيم شرايط صنعت خودروي ايران را در يک سال گذشته نسبت به دوران قبل از آن مقايسه کنيم بايد بگوييم که بهبود ايجاد شده است.چند قرارداد خوب به امضا رسيد و بازار خودرو از رکود خارج شد اما اگر فرصت هايي را که در اين يک سال براي صنعت خودروي ايران به وجود آمد در نظر بگيريم، متوجه مي شويم که صنعت خودروي ايران آنگونه که بايد از اين فرصت خوب استفاده نکرده است. البته بخشي از اين خوب نتيجه نگرفتن به سيستم بانکي برمي گردد که نتوانست همراه خوبي براي نقل و انتقال پول براي صنعت خودرو باشد.»
اين کارشناس صنعت خودرو ادامه مي دهد: «منافع و مزيت هايي که با اجرايي شدن برجام انتظار مي رفت براي اقتصاد ايران رخ بدهد، هنوز حادث نشده است. نکته بارز آن موضوع مبادلات بانکي است که يکي از مهم ترين ابزارهاي کمکي براي توسعه صنعت خودروي ايران به شمار مي رود. بدون ارتباط با سيستم بانکي دنيا، عملا امکان رشد و توسعه براي صنعت خودروي ما فراهم نيست.»

او مي افزايد: «دليل ديگر اين است که ما سياست گذاري واحدي براي توسعه صنعت خودرو و ارتباطات بين المللي در قراردادهاي مشارکت نداريم. به جز چند شرط که ابعاد اجرايي شدن شان نيز به خوبي بررسي نشده، استراتژي ديگري تدوين نشده است. متأسفانه ما در بستن قرارداد حرفه اي نيستيم و به همين دليل آنقدر مذاکرات را طول مي دهيم که فرصت هاي طلايي را از دست مي دهيم. گواه اين موضوع هم اين است که آنقدر فرصت ها را در طول يک سال گذشته از دست داديم که منجر به تحول سياسي در آمريکا شد و همين تغيير و تحول دست وپاي بسياري از شرکت هاي خودروسازي خارجي را براي سرمايه گذاري در ايران بست و شرايط را منوط به سياست هاي دولت جديد آمريکا کرد.»

کريمي سنجري با بيان اينکه ما بدون مطالعه درباره مزيت هاي صنعت خودروي ايران پا به زمين مذاکره مي گذاريم، تصريح مي کند: «بررسي درستي روي مزيت ها و فرصت هاي بازار خودروي ايران صورت نگرفته است، همين موضوع موجب مي شود گاهي اوقات طرف مقابل گمان کند به خواسته هاي خود نخواهد رسيد و عقب نشيني کند. موضوع ديگر، نبود سيستم تشويقي براي شرکت هاي خودروساز خارجي است. اگر پژو سيتروئن به ايران آمد به اين دليل بود که بازار تضمين شده اي داشت و در بازار آفريقا و اوراسيا با کاهش سود عملياتي مواجه شده بود. بنابراين به ايران آمد تا بخشي از بازار سنتي خود را پس بگيرد. اگر اين شرکت را کنار بگذاريم بايد به اين پرسش پاسخ دهيم که آيا شرايط تشويقي را براي ساير شرکت ها فراهم کرديم يا چه تغييري در جهت بهبود فضاي کسب و کار کشور صورت گرفته است تا شرکت هاي ديگر را به سرمايه گذاري و انتقال تکنولوژي روز به خودروسازان ايراني تشويق کند؟»

شهرام آزادي، استاد دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي و کارشناس صنعت خودرو نيز در اين زمينه در گفت وگو با «فرصت امروز» بيان مي کند: «رويه متداول صنعت خودروي ايران، خودروسازان را به سمت همکاري با خودروسازان فرانسوي سوق داد زيرا خودروسازان ايراني به خوبي استانداردها و رويه هاي فرانسوي ها را مي شناسند. از سويي، نبايد فراموش کنيم که موانع پيش از تحريم هنوز به طور کامل برطرف نشده و از طرف ديگر ساير شرکت هاي خودروساز خارجي نگران سياست هاي دولت جديد آمريکا بوده و همين موضوع موجب شد کمي دست به عصاتر پيش بروند.»

او معتقد است که «صنعت خودروي ايران هنوز به آن سطح از تغيير که شايسته صنعت خودروي ايران است، نرسيده و اين تغيير جهت نمي تواند به صورت آني اتفاق بيفتد و زمانبر است.»
نقل و انتقال پول، مشخص نشدن سياست هاي دولت جديد آمريکا، چارچوب هاي سخت گيرانه وزارت صنعت و به گفته کارشناسان نبود تاکتيک صحيح در مذاکرات، موانعي هستند که هنوز بر سر راه توسعه صنعت خودرو و جذب مشارکت هاي خارجي بيشتر براي اين صنعت وجود دارند.منبع:

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.