تبلیغات

آخرين وضعيت آزادراه تهران–شمال

آخرين وضعيت آزادراه تهران–شمال

ايسنا/ مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي کشور با بيان اينکه در طول ماه‌هاي گذشته تحولاتي در عرصه قطعه نخست آزادراه تهران–شمال اتفاق افتاده که در ۱۹ سال گذشته بي‌سابقه بوده است، اظهار کرد: از ابتداي سال ۹۵ تاکنون اين آزادراه پيشرفتي ۲۵ درصدي را به ثبت رسانده است.

خيرالله خادمي در جريان بازديد از آخرين مرحله کار در قطعه نخست آزادراه تهران – شمال اظهار کرد: اين پروژه از بسياري از منظرها به عنوان پروژه‌اي منحصر به فرد محسوب مي‌شود. در اين قطعه ۳۲ کيلومتري بلندترين تونل جاده‌اي کشور بزرگ‌ترين پل جاده‌اي ايران و مدرن‌ترين شيوه روسازي جاده‌هاي کشور به بهره‌برداري مي‌رسد و تمام اين برنامه‌هاي کلان در فضايي بسيار محدود و شرايط جغرافيايي بسيار سخت اجرايي خواهد شد.

به گفته وي، اين پروژه تا حدي پيچيده است که مي‌توان از آن به يک منبت کاري مهندسي ياد کرد. زيرا براي متر به متر اين طرح بايد برنامه‌ريزي ويژه‌اي صورت گيرد.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي کشور با ابراز رضايت از مراحل طي گرفته شده در طول ماه‌هاي گذشته براي بهره‌برداري از اين پروژه توضيح داد: با وجود تمام مشکلاتي که در وضعيت جغرافيايي، وضعيت تملک اراضي نزديک به قطعه نخست و حتي ريزش کوه در برخي حوزه‌ها صورت گرفته، ما توانسته‌ايم پيشرفت بسيار محسوسي را به ثبت برسانيم تا قبل از پايان سال ۹۳ کل پيشرفت اين پروژه در طول ۱۹ سال تنها ۳۲ درصد بود. اين در حالي است که ما توانسته‌ايم در طول اين دو سال حدود ۴۵ درصد پيشرفت را به ثبت برسانيم و در ۹ ماهه ابتدايي سال ۹۵ اين قطعه پيشرفت ۲۵ درصدي را به ثبت رسانده تا در مجموع به پيشرفت ۷۷ درصدي برسد.

خادمي درباره زمان‌بندي دقيق براي افتتاح اين آزادراه تاکيد کرد: ما از تمام ظرفيت‌هاي موجود استفاده کرده‌ايم در حال حاضر حدود ۹۷۰ ماشين راهسازي با حضور ۳۴۰۰ نيروي کار انساني در ۱۳۳ جبهه مجزا فعاليت مي‌کنند ولي با وجود آن شرايط خاصي که در برخي از بخش‌هاي به وجود آمده، اين نياز را که زمان‌بندي دوباره‌اي براي پروژه تعريف شود به وجود آورده است.

وي ادامه داد: با وجود آنکه دکتر جهانگيري، معاون اول رئيس‌جمهور در جريان بازديد اخير خود از اين پروژه اين درخواست را داشتند که طرح تا نوروز امسال حتي در صورتي که تنها يکي از باندها مورد بهره‌برداري قرار بگيرد، راه‌اندازي شود اما با توجه به اينکه طبق امنيت جاده براي ما بيشترين اهميت را دارد، به دنبال آن خواهيم بود که تا نهايي شدن تمام مقدمات لازم کار به بهره‌برداري نرسد.

مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي کشور درباره هزينه تکميل قطعه نخست اين آزادراه نيز توضيح داد: در کنار تمام هزينه‌هايي که صورت گرفته، ما تخمين مي‌زنيم که حدود ۵۰۰ ميليارد تومان هزينه جديد براي اين قطعه مورد نياز باشد که بخش قابل توجهي از آن از طريق اوراق خزانه يا مشارکت با بخش باقيمانده از طريق سرمايه‌گذاري بنياد مستضعفان پيگيري مي‌شود.

خادمي اضافه کرد: در قطعه دوم نيز که مناقصات آن انجام گرفته و پيمانکاران در برخي از جبهه‌هاي کاري تجهيز کارگاه را آغاز کرده‌اند، پيش‌بيني‌ مي‌کنيم حدود ۲ هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري مورد نياز باشد. در قطعه سوم نيز که مطالبات آن ادامه دارد و احتمال تغيير مسير در بخشي از مسير آن همچنان باقي است، تخمين ابتدايي ما نياز به سرمايه‌گذاري ۴۰۰۰ هزار ميليارد توماني را نشان مي‌دهد.

معضل تملک اراضي در آزادراه تهران – شمال
با اشاره به مسائل و مشکلات خاصي که در آزادراه تهران – شمال اتفاق افتاده، بحث تملک اراضي را يکي از اين مشکلات دانست و گفت: در حال حاضر در منطقه سنگان افرادي هستند که با نفوذ به حريم رودخانه زمين‌هايي را تملک کرده‌اند و براي دادن آنها به اراضي مورد نياز آزادراه هزينه کلان را مطالبه مي‌کنند.
خادمي با اشاره به توقف چند ماهه کار در برخي از اين اراضي به دليل به نتيجه نرسيدن مذاکرات با مالکان، توضيح داد: ما براي خريد بخشي از اراضي موجود در اين پروژه مجبور شده‌ايم رقمي نزديک به ۴۷۰ ميليون تومان هزينه کنيم. اين افراد حتي گاهي اوقات نسبت به عمليات کارگاه جاده‌اي و وضعيت پيشروي پروژه نيز اعتراضاتي دارند که اين موضوع منجر به حضور دائمي ماموران پليس در محل پروژه شده‌ است.
به گفته وي در اراضي نزديک به قطعه نخست اين آزادراه حتي قطعه‌زمين‌هايي وجود داشته که کار را براي ۸ سال متوقف کرده بوده است اما با مذاکرات انجام گرفته ميان وزير راه و شهرسازي و قوه قضاييه اقدامات کاملي جهت تملک اين اراضي به کار بسته شده تا پروژه طبق زمان بندي خود پيگيري شود.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي کشور شرايط طبيعي را يکي ديگر از مسائلي دانست که به طولاني شدن زمان ساخت آزادراه تهران – شمال منجر شده و گفت: بحث ريزش کوه در چند نقطه از پروژه و البته سيلي که سال گذشته اتفاق افتاد، از يکسو هزينه‌هاي پيمانکار و سرمايه‌گذار را افزايش داد و از سوي ديگر در زمان‌بندي مشکلاتي به وجود آورد.
وي خاطرنشان کرد: با وجود تمام اين مشکلات شرکت ساخت تلاش کرده با تجهيز تمام کارگاه‌هاي موجود در اين حوزه در عرصه عمل پروژه را به مراحل نهايي برساند. ما براي تملک اراضي به حدود ۳۰۰ ميليارد تومان بودجه نياز خواهيم داشت تا در استفاده از سيستم‌هاي نوين و تجهيز تونل‌ها به سيستم‌هاي مدرن نيز تلاش شده آنچه در شرايط فعلي قابل دستيابي بوده است را پيگيري کنيم. از امروز اميد داريم در زمان بازديد آينده وزير راه و معاون اول رئيس جمهور از اين پروژه زمانبندي دقيق کار مشخص شود و طبق وعده‌اي که به مردم ارائه شده، اين پروژه به بهره‌برداري برسد.

با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: ايسنا

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.