تبلیغات

دکتر سلام/ علائم مخفي پوکي استخوان

دکتر سلام/ علائم مخفي پوکي استخوان

بيتوته/ شما نيز همانند بيشتر افراد ممکن است مشکلاتي همچون پوکي استخوان را مرتبط به سنين بالا بدانيد و زياد نگران آن نباشيد. اگرچه اين موضوع درست است و شکستگي استخوان‌ها بيشتر در افراد بالاي ۶۵ سال ديده مي‌شود اما دليل اصلي ايجاد چنين بيماري‌هايي در سال هاي جواني نهفته است. به عبارت ديگر، اگر مي خواهيد در سنين پيري استخوان‌هاي سالم و محکمي داشته باشيد بايد همين امروز دست به کار شويد. بعد از اينکه شکستگي استخوان را تجربه کرديد، ديگر براي اقدام دير شده است.
اگرچه بيشتر افراد تلاش مي‌کنند براي سالم نگه داشتن استخوان‌هاي خود مراحل و اقداماتي را طي کنند اما در برخي از موارد بايد مراقبت‌هاي ويژه اي صورت گيرد. اگر مادر يا مادربزرگ شما از پوکي استخوان رنج مي‌برد بايد بيشتر از ساير افراد به فکر سلامت استخوان‌هاي خود باشيد و خود را آسيب پذيرتر از ديگران بدانيد. ساير نشانه‌هاي هشدار دهنده کاملا واضح و روشن نيستند. در اين مقاله قصد داريم سرنخ‌هاي شگفت انگيزي را بيان کنيم که نشان مي‌دهد استخوان‌هاي بدن شما دچار مشکل شده است.

نشانه هشدار دهنده۱ :ناخن‌هاي شما به راحتي ريش ريش و شکسته مي‌شود:

شکسته شدن ناخن بيشتر از يک موضوع ازاردهنده براي زيبايي بايد مدنظر قرار گيرد. اگر اين شکستگي به صورت مکرر اتفاق مي‌افتد و ناخن‌هاي شما به راحتي ريش ريش مي‌شود ممکن است بدين معنا باشد که مشکلي در استخوان‌هاي شما وجود دارد. مطالعات اوليه نشان مي‌دهد افرادي که سطح پاييني از کلاژن( پروتئين تقويتي) را در ناخن‌هاي خود دارند مقدار کافي از اين پروتئين را در استخوان‌هاي خود نخواهند داشت. در اين ميان، ناخن ضعيف و شکننده بدين معني است که بدن شما کلسيم کافي براي ساخت استخوان را ندارد.

در چنين مواردي چه کاري مي‌توان انجام داد؟
اگر چنين شرايطي را تجربه کرديد سعي کنيد مصرف غذاهاي غني از کلسيم را در رژيم غذايي خود افزايش دهيد. به عنوان مثال مي‌توانيد از شير، ماست، پنير کلبه، کلم، بروکلي و ساردين استفاده کنيد. همچنين مي‌توانيد با يک پزشک مشورت کنيد و در صورت نياز از مکمل‌هاي کلسيمي به همراه ويتامين D استفاده نماييد. همانطور که مي‌دانيد ويتامين D در جذب کلسيم بسيار موثر است.

نشانه هشدار دهنده۲: لثه‌هاي شما دچار عقب رفتگي شده است
همانطور که مي‌دانيد استخوان فک از دندان‌هاي موجود در دهان محافظت مي‌کند و همانند هر استخوان ديگري که در بدن وجود دارد احتمال ضعيف شدن اين استخوان نيز وجود خواهد داشت. زماني که فک شما قدرت استخوان‌هاي خود را از دست مي‌دهد، لثه‌هاي موجود در دهان شروع به عقب رفتگي مي‌کنند يا از دندان جدا مي‌شوند. نشانه ديگري که مي‌تواند هشدار دهنده باشد از دست دادن دندان است. دکتر سوزان گرين اسپن در اين باره مي‌گويد: زناني که قدرت استخوان‌هاي خود را از دست مي‌دهند شروع به ريزش دندان مي‌کنند. در چنين شرايطي خوردن غذا نيز بسيار دشوار خواهد شد. در حقيقت مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد زناني که مبتلا به پوکي استخوان هستند سه برابر بيشتر از ساير افراد در معرض از دست دادن دندان‌هاي خود قرار دارند.

چگونه مي توان با اين مشکل مبارزه کرد؟
اگر شما نيز جزو آن دسته از افرادي هستيد که فاکتورهاي خطري همچون سابقه خانوادگي، سيگار کشيدن، استفاده طولاني مدت از استروئيد يا کمبود کلسيم را دارند بايد با دندانپزشک خود مشورت نماييد. بايد مطمئن شويد که در آزمايش اشعه ايکس همه چيز خوب بوده است. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که گرفتن اشعه ايکس از دندان به تشخيص استخوان‌هاي ضعيف و شناسايي پوکي استخوان کمک مي‌کند.

نشانه هشداردهنده۳: در گرفتن اشيا و استفاده از آن مشکل داريد

اگر نمي توانيد دستگيره در را به راحتي بگيريد يا قادر نيستيد خود را از موقعيت نشسته بلند کنيد ، ممکن است استخوان‌هايتان ضعيف شده باشد. مطالعات نشان مي‌دهد که ارتباطي بين قدرت گرفتن اشيا و چگالي استخوان‌ها وجود دارد. زناني که چنين مشکلاتي را دارند بيشتر از ساير افراد قدرت عضلات و تعادل بدن را از دست مي‌دهند.

در چنين شرايطي چه کارهايي مي‌توان انجام داد:
هيچ وقت براي ساخت عضلات و بهبود تعادل بدن دير نيست. اگر قبلا در برنامه‌هاي ورزشي شرکت نکرده ايد بهتر است از يک مربي شخصي کمک بگيريد تا اسيبي به بدن وارد نکنيد. همچنين مي‌توانيد از تمرينات يوگا يا تاي چي استفاده کنيد که تعادل بدن را با افزايش قدرت و انعطاف پذيري بهبود مي‌بخشد. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد افرادي که تمرينات تاي چي را انجام مي‌دهند ممکن است خطر ابتلا به پوکي استخوان و شکستگي آن، ۴۵ درصد کاهش پيدا کند.

نشانه هشدار دهنده۴: ضربان قلب شما افزايش پيدا کرده است.
ضربان قلب در حال استراحت به تعداد دفعاتي که قلب شما در هر دقيقه مي‌تپد بدون اينکه فعاليتي انجام داده باشد اطلاق مي‌گردد. اگرچه متوسط ضربان قلب در حال استراحت بيشتر افراد بين ۶۰ تا ۱۰۰ مورد در هر دقيقه است اما مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که افزايش ضربان قلب به ۸۰ مورد در هر دقيقه يا بيشتر از آن مي‌تواند خطر شکستگي ستون فقرات و لگن را افزايش دهد. دليل اين امر بسيار روشن است. ضربان قلب شما نشان دهنده سطح تناسب اندام بدن شماست.

چگونه مي‌توان با اين مشکل مبارزه کرد:

اول از هر کاري بايد ضربان قلب در حال استراحت خود را پيدا کنيد. زماني که صبح از خواب بيدار مي‌شويد در رختخواب خود بمانيد؛ يک يا دو انگشت خود را روي نقطه پالس گردن يا مچ دست بگذاريد. تعداد ضربان قلب را که در هر ۱۵ ثانيه رخ مي‌دهد را بشماريد. اين عدد را در ۴ ضرب کنيد تا ضربان قلب در حال استراحت را به دست آوريد.
اگر عدد به دست آمده ۸۰ يا بالاتر از آن بود بايد حرکات و تمرينات ورزشي را به برنامه روزانه خود بيفزاييد. اگرچه فعاليت هاي فيزيکي به طور موقت ضربان قلب شما را بيشتر مي‌کند اما تمرينات ورزشي منظم به تدريج باعث کاهش ضربان قلب در حالت استراحت مي‌شود. هر تمريني که بتواند در اين شرايط به شما کمک کند مفيد خواهد بود. به عنوان مثال مي‌توانيد دوچرخه سواري کنيد يا از تمرينات شنا استفاده نماييد. اما از آنجايي که اين فعاليت‌ها فشار و استرسي بر روي استخوان‌ها ايجاد نمي‌کنند بهتر است در کنار اين موارد از تمرينات ديگري همچون پياده روي، دويدن؛ رقص، ايروبيک يا زومبا استفاده کنيد.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: بيتوته

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.