تبلیغات

«جگر»؛ غذايي مفيد يا مضر؟!

«جگر»؛ غذايي مفيد يا مضر؟!

زندگي ايده آل/ يکي از تفريحات پرطرفدار ما ايراني‌ها غذا خوردن است؛ حالا چه در منزل و محل کار و چه براي گذراندن يک روز پر خاطره با دوستان يا خانواده در تعطيلات. اما اين لذت براي هرکس با ذائقه متفاوتي که دارد يک‌جور معنا مي‌شود؛ برخي تفريح‌شان تست کردن غذاي رستوران‌هاي لوکس شهر است و برخي ديگر ديزي و کباب‌خوري در دربند و کافه آذري را ترجيح مي‌دهند. اما اين جگر چيست که دل و هوش به سمت خودش مي کشاند. بخوانيد و بخوريد نوش جان!
سر و کله جگر پيدا شد وقتي. . . .
اگر رد پيدا شدن سر و کله جگر و مخلفاتش را بگيريد به همان دوران پيدايش و کشف آتش مي‌رسد؛ درست زماني که بشر براي زنده ماندن شروع به شکار کرد و با پختن قسمت‌هاي مختلف احشام به لذيذتر و از همه مهم‌تر ماندگار شدن گوشت‌شان رسيد.
جگر، دل و قلوه هم از همان خوردني هايي بودند که هزاران سال پيش بعد از ظهور شهرها و امپراتوري‌هايش از سفره شاهان و حاکمان شهر سردرآورند و تا مدت‌ها غذاي محبوب اشراف و خان‌ها درآورند تا جايي که خيلي از آنها براي پيروزي در جنگ‌هاي مهم خود و ياران‌شان، خوردن دل و جگر را براي افزايش زور و شجاعت توصيه مي‌کردند يا بعد از شکار جگر حيوان را به معني پيروزي سر نيزه بودند مي‌زدند و بعد روي آتش کباب مي‌کردند.
اما اين خوراک با شکل گرفتن طبقه‌هاي مختلف جامعه به سفره عموم مردم به‌ويژه طبقه متوسط آمد تا آنها هم هرازگاهي دلي از عزا درآورند؛ البته در سال‌هايي که هنوز کرکره فست‌فودي‌هاي شهر بالا نرفته بود و خوراکي‌هاي جورواجور پشت ويترين مغازه‌ها جاخوش نکرده بود، تفريح مردم در عصر يک روز تعطيل، خوردن يک‌دست دل و جگر کبابي در منطقه‌اي خوش آب و هوا بود. اگرچه هنوز هم خيلي از اين مغازه‌ها به شکل و شمايل گذشته سر جاي خود باقي مانده‌اند.
اين خوراک سياه و سفيد
جگر از نوع سياه: يک‌دست جگري که از آن حرف مي‌زنيم، قسمت‌هاي زيادي از جمله دل، قلوه، خوش گوشت، خوئک و... را در کنارش دارد اما اين گوشت قرمز تيره به خودي خود در دو نوع اصلي سفيد و سياه عرضه مي‌شود. جگر سياه يا همان کبد که وظيفه سوخت و ساز و فعل و انفعالات دارويي، غذايي و شيميايي دام را برعهده دارد منبع انباشته شده پروتئين، ويتامين و آهن و اسيدفوليک و منبعي غني از ويتامين A و گروه‌هاي B است که از طرفي ميزان اسيدفوليک و روي موجود در آن براي بدن مفيد است.
جگر از نوع سفيد: قسمت سفيد جگر يا همان ريه نوع ديگري از اين گوشت است که ميزان آهن، پروتئين و ويتامين A موجود در آن به مراتب کمتر از جگر سياه است اما از لحاظ ميزان کلسترول از نوع سياه آن چيزي کم ندارد. با اين حال از اين قسمت دام هم به عنوان منبع کافي پروتئين و آهن استفاده مي‌شود.
حدود قيمت: يک دست جگر کامل بين 30 تا 40 هزار تومان
پاتوق جگرخورها
اين روزها در ميدان‌هاي اصلي شهر تا دل‌تان بخواهد جگرکي ديده مي‌شود اما اينکه چقدر از طعم جگر مرغوب و پختن حرفه‌اي آن اطمينان داشته باشيد به خودتان بستگي دارد. جگرخورهاي حرفه‌اي همان‌هايي هستند که حتي براي خوردن چند سيخ جگر هم به پاتوق‌هاي معروف آن مي‌روند؛ مثلا همين ميدان بهمن خودمان که از قديم پر بوده از جگرکي‌هاي سنتي با ميز و صندلي‌هاي تنگ و کوچک و مشتري در آنها موج مي‌زد.
پخت و پز با جگر
همان‌طور که هشدار داده شده بايد جگر را کاملا بپزيد تا از سالم بودن آن اطمينان حاصل شود چراکه تنها در اين حالت تمام بيماري‌هاي آن از بين مي‌رود. احتمالا شما هم با اين مورد موافقيد که خوشمزه‌ترين و در عين حال سريع‌ترين روش پخت جگر حالت کبابي آن روي منقل و بانمک است. اما باز از آن‌جايي که تنوع غذايي ما ايراني‌ها بيداد مي‌کند، جگر را به روش‌هاي ديگري از جمله جغوربغور يا به شکل خوراک هم مي‌توانيد تهيه کنيد.
در نوعي از اين روش جگر‌ها را با پياز خرد شده تفت مي‌دهند و با اضافه کردن گوجه‌هاي نگيني شده در حين تفت از آن خوراکي خوشمزه تهيه مي‌کنند. در نوع ديگر هم مي‌توانيد دوطرف جگر‌ها را بعد از برش‌هاي بلند به شکل استيک در روغن سرخ و با اضافه کردن نمک و فلفل نوش جان کنيد. اما بعد از نوع پخت کبابي آن جغوربغور محبوب‌ترين غذاي قديمي و سنتي ايراني‌هاست که در اين روش بايد پياز‌ها را خرد و با زردچوبه سرخ کنيد و سپس جگرها را به پياز اضافه کنيد و تا عوض شدن رنگ آن خوب تفت دهيد. درضمن مقداري سيب‌زميني را نگيني خرد و در روغن جدا سرخ کرده و بعد به جگرهاي پخته اضافه کنيد و در آخر با اضافه کردن رب و مخلوط کردن آن غذاي‌تان را نوش جان کنيد.
خودتان قضاوت کنيد
جگر؛ غذايي مفيد يا مضر؟
جگر يکي از غذاهاي مورد علاقه مردم ايران است. در کنار مزه بسيار مطلوب اين غذا دغدغه‌هاي بسيار زيادي در مورد مضرات مصرف آن وجود دارد و سوالات زيادي در مورد خواص و تاثيرات آن بر سلامت مطرح مي‌شود. با اين وجود بهتر است در مورد جگر اطلاعات بيشتري داشته باشيد و خودتان در مورد مصرف آن تصميم بگيريد.
مناسب براي رفع کم‌خوني
از جمله موارد بسيار مهم در ارتباط با ارزش غذايي جگر غني بودن آن از نظر بسياري از ويتامين‌ها مانند ويتامين‌هاي گروه B و ويتامين‌هاي محلول در چربي مانند ويتامين A و D است. در کنار اين ترکيبات، جگر حاوي مقادير قابل توجهي آهن و روي هم هست و در بسياري از موارد در صورت ابتلا به کم‌خوني مصرف آن را به صورت متعادل توصيه مي‌کنند.
نامناسب براي زنان باردار
مقدار ويتامين A موجود در جگر بسيار بالا بوده و مصرف آن در دوران بارداري مي‌تواند منجر به افزايش تجمع اين ماده در بدن مادر و حتي جنين شده و ناهنجاري‌هاي مادرزادي به‌دنبال داشته باشد. بالا بودن آهن اين ترکيب غذايي در کنار استفاده از آن در درمان کم‌خوني که اکثرا در خانم‌ها قبل از سن يائسگي و دختران نوجوان ديده مي‌شود، احتمال خطر انباشت آهن در مردان را به وجود مي‌آورد؛ بنابراين در زمان استفاده از اين غذا رعايت حدود اعتدال در پيشگيري از عوارض آن مي‌تواند بسيار موثر باشد.
کلسترول بالا
مقدار کلسترول جگر سياه تقريبا دوبرابر گوشت قرمز کم‌چرب است و 100گرم آن تقريبا يک‌و نيم برابر بيشتر از حد مجاز، کلسترول وارد بدن مي‌کند. درواقع هر 100 گرم جگر، حدود 400 ميلي‌گرم کلسترول دارد و هر فرد سالم و بالغ، مجاز به مصرف حدود 300 -250 ميلي‌گرم کلسترول در طول روز است.
يک سيخ جگر کبابي حدود 80 کيلوکالري انرژي داشته و در 100 گرم جگر سرخ شده 330 کيلو کالري انرژي همراه مقدار بيشتري کلسترول نهفته است.
منبع تجمع سموم و مواد زائد
از جمله دغدغه‌هاي ديگر مصرف جگر اين نکته است که اين ماده غذايي علاوه بر آنکه محل ذخيره انواع ريزمغذي‌هاست، محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم شيميايي، هورموني و دارويي و همچنين منبع انواع ميکروب‌ها، ويروس‌ها و باکتري‌هاي بدن دام است؛ به همين دليل احتمال دارد برخي از اين ترکيبات در بافت چرب جگر سياه و قلوه دام اندوخته شده و براي مصرف‌کننده مضر باشد؛ البته لازم به ذکر است که احتمال تجمع سموم در احشاي دام‌هاي جوان‌تر کمتر است.
پروتئين جگر سياه مانند گوشت قرمز ولي آهن آن دو تا سه‌برابر بيشتر از آهن گوشت گاوست. درواقع آهن آن به‌قدري زياد است که مازاد آن مي‌تواند در بافت کبد و کليه تجمع و موجب اختلالات جدي در اين دو عضو شود و به‌خصوص در بدن آقايان زمينه افزايش فرآيندهاي مضر مانند واکنش هاي مخرب را فراهم کرده و به بروز بيماري‌هاي قلبي ـ عروقي منجر شود اما مصرف «متعادل» آن به خانم‌هايي که از کم‌خوني ناشي از فقر آهن رنج مي‌برند به‌ويژه طي دوران عادت ماهانه توصيه مي‌شود.
لازم است بدانيم سموم، داروهاي هورموني و زوايد موجود در جگر طي پخت از بين نمي‌رود اما انواع ميکروب‌هاي بيماري‌زا و انگل‌ها در اثر حرارت نابود مي‌شود. به همين دليل جگر بايد به خوبي پخته، سفت و بدون آب شود.
جگر را سرطان‌زا نکنيد
در مجموع بايد گفت جگر به عنوان يکي از غذاهاي سنتي ما بهتر است به ميزان «بسيار محدود» در طول سال مصرف شود، به نوع پخت آن توجه شده و از کبابي کردن آن به‌ويژه روي زغال به‌شدت پرهيز شود؛ چراکه چربي بالا و آهن زياد در صورت تماس با زغال منجر به توليد مواد سرطانزا مي‌شود که تهديدي جدي براي سلامت است.
روش انتخاب جگر سالم
هنگام خريد جگر سياه، رنگ و دانه‌هاي سفيد روي آن را بررسي کنيد. اگر آبسه يا کيست انگلي روي آن ديديد از اطراف آن را ببريد و دور بيندازيد و از پاره شدن آن جلوگيري کنيد و اگر تعداد اين کيست‌ها زياد بود، جگر غيرقابل مصرف است. نکته بسيار کليدي براي جلوگيري از بيماري‌هاي ناشي از مصرف جگر تهيه آن از کشتارگاه‌هاي مورد تاييد وزارت بهداشت و عدم مصرف موارد مشکوک است. در عين حال بهتر است وسط جگر را با چاقو برش داده و با دو دست دو طرف جگر را به آرامي فشار دهيد.
اگر جگر آلوده به انگل باشد به اين طريق از جگر خارج مي‌شود. انگل يا کرم زباني‌شکل موجود در برخي جگرهايي که حرارت لازم را نديده‌ايد مي‌تواند در ناحيه حلق انسان مستقر شده يا به چشم رفته و موجب اختلالات بينايي شود که اين عوارض در بسياري از موارد غير قابل برگشت خواهد بود.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: زندگي ايده آل

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.