تبلیغات

صفتي که نسبت مستقيم با «بندگي» خدا دارد

صفتي که نسبت مستقيم با «بندگي» خدا دارد

تسنيم/ خصلت تواضع از صفاتي است که همواره مورد توجه انبيا و اولياي الهي و در رأس آنها اهل بيت عصمت و طهارت(ع) قرار داشت تا جايي که هر کدام از اين بزرگواران شيعيان و طرفداران خود را دعوت به اين موضوع قرآني مي‎کردند. اهميت اين خصلت آن قدر بالاست که در روايات علت تکلم خداوند با موسي(ع) را به واسطه تواضع حضرت معرفي کرده‎اند. نقل است امام صادق(ع) در اين باره فرمودند: به حضرت موسي(ع) خطاب شد که يا موسي! مي‌داني چرا من تو را در ميان ساير بندگان براي کليم بودن با خودم انتخاب کرده‌ام؟ من قلوب بندگانم را ديدم، هيچ قلبي به اندازه قلب تو متواضع و خيرخواه اجتماع نبود.

از سويي خداوند متعال در قرآن کريم درباره صفت تواضع آياتي را قرار داده است که مي‎توان با دقت در اين آيات با توکل بر خدا واجد آن شد. به عنوان مثال در آيه 63 سوره فرقان مي‎فرمايد:
«وَ عِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و بندگان خداى رحمان کسانى‏ هستند که روى زمين به نرمى گام بر مى‎دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏ دهند.»

نکته مهم و قابل توجهي که در اين آيه وجود دارد، مفهوم «عباد» است؛ يعني خداوند رحمان، از بين صفات و ويژگي‎هاي فراواني که در نظام عالم وجود دارد، دو خصلت تواضع و برخورد مناسب با جاهلان را براي «بندگان» خود قرار داده است. بنابراين به نوعي مي‌توان گفت اين صفت مي‌تواند پايه بسياري از عبادات باشد، شاهد بر اينکه امام صادق(ع) در روايتي فرمودند:
«... لَيْسَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَادَةٌ يَقْبَلُهَا وَ يَرْضَاهَا إِلَّا وَ بَابُهَا التَّوَاضُعُ وَ لَا يَعْرِفُ مَا فِي مَعْنَى حَقِيقَةِ التَّوَاضُعِ إِلَّا الْمُقَرَّبُونَ [مِنْ عِبَادِهِ‏] الْمُسْتَقِلِّينَ بِوَحْدَانِيَّتِهِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ عِبادُ الرَّحْمنِ‏ الَّذِينَ‏ يَمْشُونَ‏ عَلَى‏ الْأَرْضِ‏ هَوْناً وَ إِذا خاطَبَهُمُ‏ الْجاهِلُونَ‏ قالُوا سَلاماً؛
هيچ عبادتي نزد خداوند مورد قبول و پسند نيست جز اينکه بابش تواضع باشد، و آنچه در حقيقت معناي تواضع است جز مقربانِ وابسته به خداوند نفهمند؛ خدا عز و جل فرموده است: و بندگان خداى رحمان کسانى‏ هستند که روى زمين به نرمى گام برمى‎دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‌‌دهند.»

همچنين در تفاسير اين آيه، اهل‎بيت(ع) با واژه‌هاي مختلف در درجه اول، اين آيه را اختصاص به خود داده‎اند؛ مثلاً امام محمدباقر(ع) فرمودند «هُم الأوصياء؛ ايشان اوصيا هستند.» بنابراين در اوج تمام صفات الهي، اين بزرگواران قرار دارند.

بنابراين با توجه به اهميت بحث تواضع در آيات قرآن، مي‎توان مصداق آن را در سيره عترت(ع) مورد مطالعه قرار داد که در اين باره روايات فراواني نقل شده است. اين خصلت همان اصطلاحي است که ما به عنوان «افتادگي» ياد مي‌کنيم؛ يعني فردي که در نهايت ادب و حيا و خضوع و خشوع در قبال همنوعان خود رفتار کند و هيچگاه خود را بالاتر از ديگران نبيند. امام صادق(ع) درباره برخي مصاديق تواضع فرمودند:
«إِنَّ مِنَ التَّوَاضُعِ أَنْ يَرْضَى الرَّجُلُ بِالْمَجْلِسِ دُونَ الْمَجْلِسِ وَ أَنْ يُسَلِّمَ عَلَى مَنْ يَلْقَى وَ أَنْ يَتْرُکَ الْمِرَاءَ وَ إِنْ کَانَ مُحِقّاً وَ لَا يُحِبَّ أَنْ يُحْمَدَ عَلَى التَّقْوَى؛
از تواضع است که انسان به پايين مجلس رضايت دهد، به هرکس بر مى‎خورد سلام کند، مجادله را رها کند اگر چه حق با او باشد و دوست نداشته باشد که او را به پرهيزکارى بستايند.» (بحارالأنوار(ط-بيروت) ج 72، ص 465)



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: تسنيم

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.