تبلیغات

هفته آتي، مشکل ثبت سفارش 3واردکننده حل مي شود

هفته آتي، مشکل ثبت سفارش 3واردکننده حل مي شود

پرشين خودرو/ ثبت‌سفارش واردات خودرو پس از يک روز وقفه از روز سه‌شنبه دوباره براي بخشي از واردکنندگان که مجاز هستند فعال شد.
اين روزها بحث‌هاي زيادي درباره نرخ ارز و تاثير آن بر بازار خودروي داخلي و وارداتي وجود دارد. اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد اين افزايش نرخ ارز بيشترين تاثير را بر بازار خودروهاي وارداتي گذاشته است. از ديگر سو، کارشناسان معتقدند اتفاقي که رخ داده است به‌نفع صنعت خودروي ايران نيست.
دستورالعملي که وزارت صنعت درباره خودروهاي وارداتي صادر کرده است، نگرفتن مجوز توسط برخي شرکت‌ها از نمايندگي مادر و بالا رفتن نرخ ارز، همه‌‌و‌همه دست‌به‌دست يکديگر داده است تا بازار وارداتي‌ها دچار معضل شود. از ديگر سو بحث رقابت‌پذيري که عنصري مهم در صنعت خودروي داخلي است، زير سوال برود.

در کنار اين موارد بايد افقي را که براي آينده صنعت خودرو تبيين شده است، در نظر گرفت. براساس سند راهبردي ۱۴۰۴ ارزش صادرات خودرو در اين سال بايد معادل ۱۵ميليارد دلار باشد و براي سال ۹۵ نيز صادرات ۵۰۰ ميليون دلاري در بخش خودرو درنظر گرفته شده است. نگاهي به اين ارقام و وضعيت صادرات خودرو در کشور نشان مي‌دهد دستيابي به اين اعداد اگرچه غيرممکن نيست اما دشوار به نظر مي‌رسد، زيرا شرايط کشورهاي هدف صادراتي و موانعي که به وجود آمده، کاهش صادرات خودرو را به همراه داشته است.
حال بايد ديد وقتي عنصر رقابت‌پذيري از بازار خودرو حذف شود، چگونه محصولات داخلي به مرحله صادرات براي کشورهاي ديگر مي‌رسند و وقتي با خودروي ديگر مقايسه و وارد بازار رقابت نمي‌شوند، ارتقاي کيفيت‌شان چگونه به‌دست مي‌آيد؟ فرهاد احتشام‌زاد، رئيس انجمن واردکنندگان خودرو، درباره شرايط واردکنندگان و بخش خصوصي مي‌گويد.

در حال حاضر شرايط را براي واردکنندگان چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟
آن دستورالعملي که در هيات‌وزيران بود به ستاد تنظيم بازار ارجاع شده است و در ستاد تنظيم بازار تمام ذي‌نفعان حضور داشتند، جمع‌بندي‌ها انجام شد و در اختيار وزارت کشور قرار گرفت تا گزارش نهايي را تهيه کنند. وزارت کشور زماني که نظرات را جمع‌بندي کرد مجددا در ستاد تنظيم بازار موضوع دستورالعمل را مطرح مي‌کند.

در اين چند وقت اخير و اتفاقات رخ داده اعلام مي‌کنند قيمت خودروهاي وارداتي افزايش يافته است. اين موضوع شايعه است يا واقعيت؟
بله، چنين اتفاقي رخ داده است و ريشه‌ آن بيشتر در افزايش قيمت دلار بود. اين جو رواني که پس از بسته شدن سايت سفارش رخ داد، خوشبختانه با باز شدن مجدد سايت ثبت‌سفارش کمتر شده است، البته کماکان نگراني‌هايي در بازار وجود دارد، ولي حداقل اين تنشي که وارد بازار شد، کاهش پيدا کرده است. خصوصا اين که به روزهاي پاياني سال نزديک مي‌شويم و ميزان تقاضا افزايش پيدا مي‌کند. اگر هر تصميمي بگيريم که منجر به کاهش عرضه شود، قطعا شاهد بروز بحران در بازار خواهيم بود.

مشخص است سايت ثبت‌سفارش تا چه زماني باز خواهد بود؟
سايت باز است و طبق گفته‌ها اعلام شد اين اتفاق براي به‌روزرساني رخ داد و طبق روال قبل جلو مي‌روند. نمايندگي‌هاي رسمي و اشخاص ثالث حقيقي و حقوقي که پيش‌تر اجازه داشتند واردات انجام دهند، کماکان اجازه دارند واردات را انجام دهند و با توجه به سهم 53درصدي آنها در تامين بازار، به هيچ‌وجه موردتاييد ما نيست که حضور آنها در اين بازار حذف شود. چنين اتفاقي اگر رخ دهد، منجر به ايجاد انحصار در بازار مي‌شود. از ديگر سو، اين موضوع منجر به کاهش عرضه در بازار نيز خواهد شد.

با توجه به گفته شما وقتي عنصر رقابت‌پذيري از بازار خودرو حذف شود، چگونه محصولات داخلي به مرحله صادرات براي کشورهاي ديگر مي‌رسند و ارتقاي کيفيت‌شان چگونه به‌دست مي‌آيد، وقتي با خودروي ديگر مقايسه و وارد بازار رقابت نمي‌شوند؟
انحصاري که ايجاد شده، در انحصار برند است. به‌طور مثال نمايندگي رسمي که وجود دارد، علاوه‌بر تعهدي که خودش براساس ماده دو ضوابط فني واردات خودرو مي‌دهد حتما مي خواهيم اين موضوع موکول شود به اين که شرکت مادر هم در قالب LOC اين تعهد را پذيرا باشد. مي‌بينيم که در دو سال گذشته اين فرآيند انجام شده است و تا حد زيادي موفق شده‌ايم. نمايندگي‌هايي که در حال حاضر در سايت فعال هستند، همگي LOC از شرکت مادر دارند که منجر به تمديد گواهي فعاليت‌شان شده است. سه شرکتي هم که در حال‌حاضر به‌واسطه عدم تمديد گواهينامه‌ فعاليت‌شان غيرفعال هستند، براساس پيگيري‌هايي که انجام داده‌ايم، هفته آينده بازگشايي خواهند شد. شرکت‌هايي که جلوي ثبت‌سفارش‌ آنها به دليل اتمام گواهي فعاليت‌شان گرفته شده، شرکت آسان‌موتور، شرکت اطلس‌خودرو و شرکت پرشياخودرو است و مشکلاتشان تا هفته آينده حل خواهد شد. چون مدارک و مستندات‌شان کامل است.

تعلل اين شرکت‌هاي مادر براي ارائه مجوز به دليل اين است که کشور ايران طرف مقابل است يا فرآيند اداري طول مي‌کشد؟
اين موضوع فرآيند اداري خود را دارد که البته کمي زمان‌بر است. فقط امسال اين ماجرا با شدت‌ بيشتري آغاز شده است. به‌رغم اين که سالانه اين موضوع را در قالب يک فرجه زماني در نظر مي‌گرفتيم، امسال نيز همگي براساس روال پيشين برنامه‌ريزي کرده بودند، ولي اکنون که فرجه زماني برداشته شده است، طبيعتا با يک نقصان روبه‌رو شده‌ايم که در هفته آينده برطرف خواهد شد.

روندي را که در مورد واردکنندگان پيش مي‌رود، چگونه ارزيابي مي‌کنيد؟ عده‌اي معتقدند بخش خصوصي برخلاف گفته رئيس‌جمهور در حال زمين خوردن است. به نظر شما اين تعبير تا چه اندازه صحيح است؟
دقيقا همين طور است. يعني اگر جلوي واردات را بگيريم، از آنجايي که واردات توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود، هر نوع ايجاد رانت براي شرکت‌هاي شبه‌دولتي خودروساز باعث ايجاد انحصار در بازار خواهد شد. بنابراين علاوه‌بر ايجاد انحصار، آن را در خودروسازان نيز به‌وجود خواهد آورد و مهم‌ترين و خطرناک‌ترين دستاورد آن علاوه‌بر اين که منجر به افزايش شديد قيمت در بازار خواهد شد، بازار سياه غيرقابل‌کنترلي را به‌وجود خواهد آورد.و منجر به اين مي‌شود که دولت در سال آينده به درآمدهاي لايحه بودجه سال 96، دست پيدا نکند که عدد قابل‌توجهي است. چنين رويکردي در راستاي سياست‌هاي دولت نيست. واقعيت اين است تحليل نامناسب باعث مي‌شود تصور کنيم واردات خودرو اشتباه است. اين درحالي است که مهم‌ترين کالاهايي که وارد کشور شده‌اند، مربوط به قطعات خودروهايي است که در داخل کشور توليد مي‌شوند. براساس دستور معاون‌اول رياست‌جمهوري و با هدف کنترل ارز و حمايت از توليد داخل در بند‌شش آن آمده است که وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره واردات خودرو مختار و ملزم به خدمات پس از فروش است، هم‌چنين اين وزارتخانه مي‌تواند در اين باره تصميم‌گيري کند.

با توجه به اين گفته‌ها، حجم واردات خودرو در کشور چه ميزان است؟
هم‌اکنون حجم واردات خودرو در کشور 4درصد از سهم بازار کل کشور است که اين مقدار کمتر از نيم‌درصد در کل جهان است. از اين رو خودروسازان خارجي سهم 99.5 درصدي خود را در جهان با سهم نيم‌درصدي ايران به خطر نمي‌اندازند. دولت در قبال واردات هر خودرو 85 درصد سود مي کند، نيازمند واردات
هستيم.
سهم واردات در بودجه کشور جذاب است اما در عمل اينگونه نيست، نيسان مورانو و سوزوکي نشان دادند که واردات خودرو باعث کاهش راندمان نيروي انساني در ايران‌خودرو شده است، بنابراين اين امر تجربه موفقي در کشور نبوده است.

در پايان با توجه به نوسانات به‌وجود‌آمده شرايط قيمت‌گذاري خودروهاي وارداتي را چگونه تبيين مي‌کنيد؟
تحليل‌هاي زيادي درخصوص قيمت‌گذاري خودروهاي وارداتي صورت گرفته است، اين تفسير بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شد تا بدانيم تعريف ما از نمايندگي‌هاي خودرو چيست و اينکه تنها نمايندگي‌ها مي‌توانند
خودروهاي لوکس را وارد کنند يا اشخاص شخص‌ثالث هم مي‌توانند در اين زمينه وارد عمل شوند؟ پس از 24ساعت مذاکره و گفت‌وگو با بخش‌هاي مرتبط با بحث واردات خودرو که همچنان هم ادامه دارد، تصميم گرفته شد نمايندگان رسمي واردکننده خودرو فقط کساني باشند که ارتباط مستقيمي با شرکت‌هاي توليدکننده اصلي خودرو دارند و صرفا اين افراد مجاز به ثبت‌سفارش واردات هستند.



با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: پرشين خودرو

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.