تبلیغات

مهارت زندگي/ ۵ نشانه بي حوصلگي و راه‌هاي عالي مقابله با آن

مهارت زندگي/ ۵ نشانه بي حوصلگي و راه‌هاي عالي مقابله با آن

بازده/ مي‌دانيم که خواب براي بدن‌مان حياتي است، ولي بسياري از ما به استراحت بها نمي‌دهيم و اساسا دچار کسالت و بي حوصلگي مي شويم. مشکل بي حوصلگي آنقدر شديد و فراگير است که از آن با عنوان “مشکل سلامت عمومي” ياد مي شود. در ادامه ۵ نشانه بي حوصلگي و راه‌هاي عالي مقابله با بي حوصلگي آمده است.
اکثر ما احساس مي‌کنيم بين کار، خانواده، دوستان، غذا پختن، و کارهايي که در جريان هستند، تحت فشار زمان هستيم، پس استراحت کافي براي عملکرد بهينه را دريافت نمي‌کنيم. با استناد به گزارش مندرج در وب‌گاه امريکايي وب ام دي بيشتر بزرگسالان بين ۸ تا ۷.۵ ساعت خواب در شب نياز دارند. با اين حال، اکثرا ۷ ساعت يا کمتر مي‌خوابند، که مي‌تواند اعتياد جامعه‌ي ما به قهوه و نوشيدني‌هاي انرژي‌زا را توجيه‌کند.
اکثر آدم‌ها مدت زيادي بدون انرژي زندگي مي‌کنند، و شايد حتي متوجه اين مسئله نباشند که تا چه اندازه کسل هستند. برخي علائم رايج کسل بودن را در ادامه مي‌آوريم، و نحوه‌ي مبارزه با آن براي داشتن احساسي بهتر را نيز بيان مي‌کنيم.

در اين‌جا ۵ نشانه‌ي کسل‌بودن (و اين‌که در مقابل آنها چه بايد کرد) آمده است:

۱. هر صبح چندين بار دکمه‌ي چرت ساعت‌تان را مي‌زنيد.
همه‌ي ما در چنين شرايطي بوده‌ايم، زنگ ساعت به صدا در مي‌ايد، و نمي‌خواهيم به آن توجه کنيم. آرزو داريم که اي‌کاش مي‌توانستيم به جاي ديگري از اتاق پرتش کنيم و هرگز صداي آزاردهنده‌ي زنگ‌اش را دوباره نشنويم. فشردن دکمه‌ي چرت ساعت يک عادت بي‌ضرر به‌نظر مي‌آيد، ولي شايد به اين معنا باشد شما استراحت کافي و لازم را براي گذراندن روزتان نداشته‌ايد.
چه بايد کرد: شايد ساده به‌نظر بيايد، ولي سعي کنيد هر شب کمي زودتر به رختخواب برويد. حتي ۱۵ دقيقه هم مي‌تواند تأثير زيادي داشته باشد، و از اين طريق، ديگر لازم نيست مثل هميشه صبح‌ها در انجام کارهاي‌تان عجله کنيد.

۲. بدون نوشيدن چند فنجان قهوه يا نوشيدني انرژي‌زا، نمي‌توانيد روزتان را سپري کنيد.
چنان‌چه در زمان استراحت به‌سراغ قهوه مي‌رويد، يا نوشيدني انرژي‌زا مي‌نوشيد تا بيدار بمانيد، احتمالا از وادي خستگي عبور کرده‌ايد، و به کسليِ مطلق وارد شده‌ايد. در مورد نوشيدن قهوه احساس بدي نداشته‌باشيد – پژوهش‌هاي بسياري به اثبات منافع قهوه براي سلامت پرداخته‌اند – بلکه به ميزان قهوه‌ي مصرفي‌تان توجه کنيد. نوشيدن قهوه‌ي زياد به کم شدن‌ آب بدن منجر مي‌شود، و کم شدن آب بدن در واقع به احساس بي‌حالي و کسلي منجر مي‌شود.
چه بايد کرد: به جاي قهوه يا نوشيدني‌هاي انرژي‌زا، آب بنوشيد. آب به‌صورت طبيعي ميزان انرژي بدن را افزايش مي‌دهد و به‌شما احساس هوشيارتر بودن خواهد داد، در نتيجه کسلي را از بين مي‌برد.

۳. دوست‌داريد وسط روز چرت بزنيد.
اگر يک رژيم غذايي سالم و متعادل داريد که خوراکي‌هاي با انرژي بالا، نوشيدن آب به ميزان کافي، و خواب مناسب را در بر دارد، پس بايد روزتان را بدون احساس خستگي سپري کنيد. با اين‌حال، اگر با باز نگه‌داشتن چشمان‌تان مشکل داريد و کمي بعد از صرف نهار، احساس مي‌کنيد بدن‌تان مرتبا در هم مي‌شکند (مرتبا انرژي بدن‌تان تحليل مي‌رود)، شايد لازم باشد برنامه‌ي خواب‌تان را بازنگري کنيد. چرت‌زدن مزاياي چشم‌گيري دارد، و معمولا چرت‌زدن‌هاي گاه‌به‌گاه مشکلات عمده‌ي سلامتي ايجاد نمي‌کنند. نياز روزانه به چرت، شايد به اين معني باشد که نياز داريد بيشتر چشمان‌تان را ببنديد و بخوابيد.
چه بايد کرد: شروع کنيد با خودتان تنقلات انرژي دار به سر کارتان ببريد. مواد مغذي موجود در اين خوراکي‌ها نه تنها به هوشيار ماندن‌تان کمک مي‌کند، بلکه پژوهش‌هاي بي‌شماري نشان داده‌اند داشتن يک رژيم غذايي متعادل مي‌تواند خواب‌تان را بهبود ببخشد. خوراکي‌هاي طبيعي و کامل بخوريد که مستقيما از زمين به بار آمده‌اند، اين مورد مي‌تواند خواب‌تان را تنظيم کند، به شما انرژي بدهد، و خيلي چيزهاي ديگر.

۴. در تمرکز کردن مشکل داريد.
يکي از نشانه‌هاي مسلم مبني بر کسل بودن شما اين است که در تمرکز کردن با مشکل مواجه‌هستيد. نداشتن استراحت کافي، ذهن‌تان را آشفته مي‌کند، در خطر فراموش کردن امور و تاريخ‌هاي مهم هستيد، و احتمال اشتباه کردن‌تان را افزايش مي‌دهد. بدن شما، در زمان خواب، سلول مي‌سازد، تعادل شيميائي مغزتان را باز مي‌گرداند، و هورمون‌هاي‌تان را تنظيم مي‌کند. وقتي بي‌خواب مي‌شويد، تمام اين فرآيندهاي حياتي را از دست مي‌دهيد، و اين امر باعث مي‌شود مغزتان احساس گيجي و سردرگمي کند.
چه بايد کرد: اگر با خوابيدن در شب مشکل داريد، سعي کنيد پيش از رفتن به رختخواب کمي مراقبه و يوگا انجام دهيد. بسياري از آدم‌ها به اين دليل نمي‌توانند بخوابند که افکار مزاحم مانع از اين مي‌شود رها شوند و به حالت استراحت و تمدد اعصاب برسند، در نتيجه آرام کردن ذهن مي‌تواند به ميزان زيادي خواب آدم را بهبود ببخشد.

۵. مرتبا هوس خوردن هله‌هوله مي‌کنيد.
وقتي خواب کافي نداشته باشيد، معمولا احساس کج‌خلقي و تندمزاجي مي‌کنيد. ذهن‌تان به دنبال راهي سريع براي لذت بردن است، و هله‌هوله يک راه آسان براي به‌دست آوردن اين احساس است. هم‌چنين، وقتي احساس کسل بودن کنيد، بدن‌تان هوس خوراکي‌هاي مملو از کالري مي‌کند که طبق پژوهش‌ها، سريعا انرژي‌تان را افزايش مي‌دهد. مصرف گاه‌به‌گاه هله‌هوله شما را نخواهد کشت، ولي خوردن مداوم آنها مي‌تواند به سلامتي شما آسيب بزند، و هم‌چنين خوابيدن در شب را براي‌تان سخت کند. لذا، خوردن خوراکي‌هاي فرآوري شده‌ي سنگين شما را به چرخه‌ي تباهي از کسب سريع انرژي وارد مي‌کند؛ به‌خاطر کمبود مواد مغذي و مشکل هضم اين خوراکي‌هاي غيرطبيعي، در شب بي‌خواب مي‌شويد، و روز بعد هم روز از نو، روزي از نو.
چه بايد کرد: در اين مورد، خيلي بهتر خواهد بود که هر زمان براي‌تان ممکن بود چرتي کوتاه بزنيد، يا اينکه مقداري ميوه و آجيل با خودتان بر سر کار ببريد. آجيل و برخي ميوه‌هاي خاص ميزان کالري بسيار بالايي دارند، و مواد مغذي را که براي سلامتي‌تان حياتي است نيز در بر دارد. بدون اين‌که اين‌همه اثرات منفي هله‌هوله‌ها را جذب خودتان کنيد مي‌توانيد هم‌چنان انرژي‌تان را از خوراکي به‌دست بياوريد.منبع:

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.