تبلیغات

مهارت زندگي/ ۱۹ فوت و فن داشتن زندگي شادتر و پربارتر

مهارت زندگي/ ۱۹ فوت و فن داشتن زندگي شادتر و پربارتر

بازده/ تا به حال براي داشتن زندگي شادتر و موفق‌تر برنامه ريزي کرده ايد؟ آيا روش ها و فنون شاد زيستن را مي‌دانيد يا کتابي در اين خصوص خوانده ايد؟

در اين نوشتار ۱۹ فوت و فني را مي‌خوانيد که براي داشتن يک زندگي شادتر و پربارتر لازم است.
وقتي جوان بودم، حس ماجراجويي پريدن روي سنگ‌هاي کف رودخانه را دوست‌داشتم. عرض نهر، کنار ساحل يا طول رودخانه برايم فرقي نمي‌کرد؛ روي سنگ‌ها راه مي‌رفتم يا از روي سنگي به روي سنگي ديگر مي‌پريدم. بعضي‌ سطحي لغزنده داشتند، بعضي لق بودند و‌ بعضي بسيار کوچک بودند، و اغلب پس از راه رفتن روي اين سنگ‌ها لباس‌هايم خيس مي‌شد و چند جاي بدنم هم کبود مي‌شد. با اين حال من چالش حرکت‌کردن به سوي مکاني تازه را دوست داشتم. مشکلات مربوطه وجود داشتند، اما به هر حال هر سنگ بخشي از سفري بود که به نقطه‌ي مقصد منتهي مي‌شد و حس رضايت و کاميابي را با خود به همراه داشت.
در بزرگسالي، با وجود اين‌که همچنان بايد با مشکلاتي چند دست و پنجه نرم‌کرد، من هنوز از هيجان پيشرفت‌کردن به سوي مکان‌ها و تجربه‌هاي جديد هيجان‌زده مي‌شوم. ۱۹ نکته‌اي که در اينجا عنوان مي‌کنم حکم همان سنگ‌هايي را دارند که رويشان مي‌پريدم؛ همه‌‌ي آنها امتحان‌شده هستند و به من کمک کرده‌اند بقيه‌ي مسيري که مي‌خواهم بپيمايم را هموارتر کنم.
“آن سنگ گرانيت که مانع آدم‌هاي ضعيف بود، بخشي از مسير موفقيت آدم‌هاي قدرتمند شد.” – توماس کارلايل، نويسنده و مترجم فقيد اسکاتلندي

۱. قبول‌کنيد چيزهاي بد هم اتفاق مي‌افتند
وقتي چيزي به شکلي که مي‌خواهيم پيش نمي‌رود، واکنش معمول آدم‌ها مقاومت‌کردن و جنگيدن عليه آن است. قبول‌کردن چيزها به همان صورتي که هستند، حتي اگر باب طبع‌تان نباشند، برايتان خاطر آرام‌تري به همراه خواهد داشت. شايد شعار دادن هم به شما کمک کند؛ مثلا پيش خودتان بگوييد: “حالم از شرايط کنوني به هم مي‌خورد، اما واقعيت امر درحال‌حاضر همين است. با اين حال من در اين موقعيت هم با آرامش و قطعيت کار خواهم‌کرد.” با اين روش شما قطعا به خودتان نيرو خواهيد بخشيد، هر چند، شايد نه به‌سرعت.

۲. نگرشي انعطاف‌پذير داشته‌باشيد
انعطاف‌پذير بودن به‌معناي روبه‌رو شدن با چالش‌هاي روزمره بدون بروز تنش در بدن‌تان است. وقتي چيزي کار نمي‌کند، آمادگي در نظر گرفتن ايده‌هاي ديگر را داشته‌باشيد. تغيير رويکرد به‌هنگام تغيير شرايط، براي داشتن زندگي شادتر و موفق‌تر ضروري است.

۳. چالش‌ها را فرصت‌هايي براي رشد بپنداريد
وقتي با چالش‌ها روبه‌رو مي‌شويد، از خودتان بپرسيد چه چيزي مي‌توانيد از آنها ياد بگيريد. آيا اين چالش فرصتي براي نيرومندتر شدن است؟ با تبديل‌کردن اين چالش‌ّها به موقعيت‌هاي مثبت، مانع از از واکنش‌نشان‌دادنِ بيش از حد و ساير رفتارهاي منفي، که معمول‌ترين راه‌هاي مقابله با اين مسائل به حساب مي‌آيند، خواهيد شد.

۴. از مطرح‌کردن پرسش‌ّها براي نيرو بخشيدن به خود استفاده‌کنيد
به‌جاي اين‌که از خودتان سوال‌ّهاي تضعيف‌کننده‌اي مثل “چرا چنين چيزي براي من اين اتفاق مي‌افتد؟” بپرسيد، پرسش‌هايتان را به شکل مثبت‌تري مطرح‌کنيد. پرسش‌ّهايي که تفکر خلاقه‌ي شما را درگير مي‌کنند بهترين گزينه‌ها هستند. مثلا از خودتان بپرسيد “براي تغيير اين شرايط چه کارهاي ديگري مي‌توانم انجام‌دهم؟”

۵. تفکرات منفي را به تفکرات مثبت تبديل کنيد
براي تبديل زندگي غم بار به زندگي شادتر و موف‌تر بايد تفکرات منفبي را دور بريزيد. تفکرات منفي که عقيده‌هاي بي‌فايده در خود دارند، شما را از دستيابي به اهداف‌تان باز مي‌دارند. پس تفکرات‌تان را به‌دقت زير نظر داشته‌باشيد. اگر مي‌دانيد اين تفکرات منفي هستند، آنها را به‌سرعت به تفکرات مثبت تبديل کنيد. وقتي ببنيد چه‌قدر شادتر و مطمئن به‌نفس‌تر هستيد، بسيار شگفت‌زده خواهيد شد.

۶. از تغيير استقبال‌کنيد
دريابيد چه زماني بايد مسيرتان را تغيير دهيد. ما اغلب تغيير را منفي مي‌پنداريم، در حالي‌که مي‌تواند هيجان‌انگيز و مثبت هم باشد. از تفکرات جديد، فرصت‌ها جديد و شيو‌هاي جديد زندگي‌کردن استقبال‌کنيد. گرچه اعمال تغيير به خودي خود دشوار است، اما گاهي اوقات ضرورت دارد. اين روش در داشتن زندگي شادتر بسيار موثر است.

۷. وقتي در حال عصبي‌شدن هستيد، خودتان را آرام کنيد
وقتي آرام هستيد، بر خودتان کنترل داريد و مشکلات را با شفافيت بيشتري از نظر مي‌گذرانيد. براي شنيدن موسيقي آرامش‌بخش، يا جايي نشستن و تصور کردن جايي که پيش‌تر بوده‌ايد و آرامش و شادي برايتان به ارمغان مي‌آورد وقت بگذاريد. اين کار کمک‌تان خواهد کرد روي چيزهايي که واقعا برايتان اهميت دارند وقت بگذاريد.

۸. باور داشته‌باشيد به‌قدر کافي خوب هستيد
احتمالش زياد است با خودتان بگوييد آن‌قدري خوب نيستيد که از پس شرايط دشوار بربياييد، اما بايد به توانايي‌هايتان نگاه کنيد. به‌خودتان بگوييد که فوق‌العاده هستيد و مي‌‌توانيد از پس هر مشکلي که با آن مواجه مي‌شويد بربياييد. به خودتان باور داشته‌باشيد.

۹. با واقعيت روبه‌رو شويد
از ترس مشکلات خودتان را قايم نکنيد. با آنها روبه‌رو شويد و سخت‌کوش باشيد، هر چه که مي‌خواهند باشند. البته چنين کاري بي‌شک بسيار دشوار است. در جاهايي که احتمالش را نمي‌دهيد، دنبال راهکارها بشد.

۱۰. خودتان را براي اوقات پرمشغله آماده‌کنيد
وقتي سرتان با کارهاي بسيار شلوغ مي‌‌شود، کارهايتان را اولويت‌بندي کنيد تا وقتي که زندگي‌تان مديريت‌پذيرتر شود. داشتن يک برنامه کمک‌تان مي‌کند به راه خودتان بازشد. هر روز را با عاجل‌ترين کار فهرست‌تان شروع‌کنيد.

۱۱. ديگران را کمک‌کنيد و تشويق‌شان کنيد
از هر فرصتي براي اميد بخشيدن به ديگران و تشويق‌شان استفاده‌کنيد. توجه‌کردن به ديگران به‌جاي توجه کردن به خود، فرص مشارکت‌داشتن در رفاه ديگران را در اختيارتان قرار مي‌دهد. به‌علاوه، ميزان شادي و اعتماد به‌نفس خد شما نيز افزايش پيدا خواهد کرد.

۱۲. از هر روز به بهترين شکل استفاده‌کنيد
به‌جاي اين‌که بگذاريد ترديدها، نگراني‌ّها و ترس‌ها پيرامون آن‌چه ممکن است برايتان اتفاق بيفتند روزتان را خراب کنند، دنبال راه‌هايي بشد که از روزتان به بهترين شکل ممکن استفاده‌کنيد. به چيزهاي بسيار خوبي که پيش رويتان قرار دارند خوشبين باشيد. البته که نمي‌دانيد دقيقا با چه روبه‌رو خواهيد شد، اما مشکلي نيست. شما با شعف و شهامت به راه‌تان ادامه خواهيد داد. ويديوي سخنراني شان آچر روي وب‌گاه تد به‌نام “خوشايندتر ساختن زمان حال”، ايده‌هاي جالبي براي مثبت‌انديش و متمرکز ماندن به شما معرفي مي‌کند.

۱۳. براي داشتن زندگي شادتر شکرگزار باشيد
شگرگزاري اميد و انگيزه مي‌دهد و حتي شما را در داشتن زندگي شادتر رهنمود مي‌کند. فکر کردن به همه‌ي آن چيزهايي خوشايندي که بر وفق مرادتان هستند، زندگي را همان‌گونه که هست در نظرتان جلوه مي‌دهد. شکرگزار حال کنوني و جايگاهي که در آن قرار داريد، باشيد. چيزهاي بزرگ در زمان حال اتفاق مي‌افتند. شکرگزار بودن باعث مي‌شود به چيزهاي بسياري توجه‌کنيد که حضورشان را تابه‌حال عادي تلقي مي‌کرده‌ايد. اين کار همچنين بهره‌وري‌تان را افزايش مي‌دهد و برايتان شادي به همراه خواهد داشت.

۱۴. براي ورزش‌کردن وقت بگذاريد
اگر مي‌خواهيد بدن‌تان تناسب داشته‌باشد، بايد در کنار کار، زماني هم به تفريح‌کردن اختصاص‌دهيد. مغز و ذهن شما از تفاوت کارهايي که انجام مي‌دهيد سود مي‌برد، به‌ويژه اگر زماني براي تفريح در برنامه‌ي روزانه‌تان داشته‌باشيد. مجدانه اين نکته را به‌‌کار ببنديد و تغيير احساس ‌تان را احساس‌کنيد. شادي در تمام بدن‌تان تجلي خواهد يافت حتي شايد براي هميشه لبخند به لبان شما بنشيند.

۱۵. کارهاي فيزيکي انجام‌دهيد
هر روز مدت زماني را بيرون از منزل بگذرانيد. انجام‌دادن فعاليت‌هاي هوازي به شما انرژي مي‌دهد تا بتوانيد از پس اوقات دشوار بربياييد. ورزش‌کردن کمک‌تان مي‌کند به اهداف‌تان دست پيدا کنيد. هر چيز مثبتي به شما شور و شعف مي‌بخشد.

۱۶. وقفه‌ي کاري داشته‌باشيد
وقفه‌هاي کاري منظم داشته‌باشيد و مثلا “حضور در لحظه” (اصطلاحي در روان‌شناسي به معني توجه کردنِ عمدي و تمرکزي پذيرا و بدون قضاوت به رخدادن افکار، هيجانات و محسوسات در زمان حال) داشته‌باشيد. حضور در لحظه، احساس رضايت از خود بيشتري برايتان به همراه مي‌آورد. جايي بي‌سروصدا بنشينيد و نفسي عميق بکشيد تا به تمام بدن‌تان انرژي بدهيد. باور کنيد با بيرون‌دادن نفس‌تان، اضطراب و تنش نيز از بدن‌تان بيرون مي‌رود.

۱۷. با ديگران دم‌خور باشيد
با آدم‌هايي وقت بگذرانيد که از همنشيني با آنها لذت مي‌بريد. مهم است که با خانواده و دوستان دم‌خور باشيد، چون در اين‌صورت آدم‌هايي را دور و برتان خواهيد داشت که به شما روحيه بدهند. مطمئن باشيد قدردان حمايت آنها خواهيد بود.

۱۸. براي داشتن زندگي شادتر مثبت‌انديش باشيد
شکي نيست که زندگي، پستي‌ها و بلندي‌هاي بسياري دارد، اما اين دليل نمي‌شود صرفا روزهاي خوب را دوست داشته‌باشيد و در روزهاي نه‌چندان خوب، زانوي غم بغل بگيريد. اين نکته يعني روزهاي خوبي که در پيش داريد، تحمل روزهاي بسيار سخت را برايتان آسان مي‌کنند، بدون اينکه استرس بيش ار حد به شما وارد شود.

۱۹. اغلب بخنديد – و “براي هميشه شاد و خرم زندگي کنيد.”
خنديدن کمک‌تان مي‌کند بهتر بتوانيد با شرايط دشوار مقابله‌کنيد. البته وقتي آدم درگير مشکلات است، خنديدن به‌هيچ‌وجه آسان نيست، اما چيزهايي نظير لبخند زدن به روي آدم‌هاي خوشحال يا شاد شدن دل‌تان موقع ديدن تابلويي بامزه در مسير رفت‌وآمدتان، مي‌توانند تاثيرات بسيار خوبي روي روحيه‌تان داشته‌باشند. با اين کار، نشاط و خوشيِ کوچکي خواهيد داشت که پيش‌تر از آن برخوردار نبوده‌ايد.

سخن آخر
بگذاريد استعاره‌ي سنگ‌ها به خاطرتان بياورد در کنار گام‌هاي ناگزير زندگي، فرصت‌ها و لحظه‌ّهاي بسياري نيز پيش رويتان قرار دارند. اصل ماجرا اتفاقات زندگي نيست، بلکه واکنش شما به اين اتفاقات است.
انجام‌دادن برخي از اين نکته‌ها را مد نظر قرار دهيد… و با آموختن هنر نيرو بخشيدن به خود، زندگي شادتر، آرام‌تر و پرثمرتري را تجربه‌کنيد.منبع:

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.