تبلیغات

چگونه خانه اي سالم داشته باشيم؟

چگونه خانه اي سالم داشته باشيم؟

برترين ها/ ارگونومي اصطلاحي است که بيشتر در اداره‌ها به کار گرفته مي‌شود اما مبلمان و چيدمان هر اتاق بايد از الگويي تبعيت کند که حرکت و وضعيت بدن در موقعيت درستي قرار گيرد.

• ارگونومي:
ارگونومي اصطلاحي است که بيشتر در اداره‌ها به کار گرفته مي‌شود اما مبلمان و چيدمان هر اتاق بايد از الگويي تبعيت کند که حرکت و وضعيت بدن در موقعيت درستي قرار گيرد. در خانهٔ سالم، آشپزخانه طوري طراحي شده که به همهٔ کابينت‌ها دسترسي خوبي داشته و فضاي مناسبي را در اختيار کاربران آشپزخانه قرار دهد.

سرويس‌هاي بهداشتي، اندازهٔ استانداردي داشته باشند و استفاده از آن‌ها راحت باشد و هوا به خوبي در جريان باشد. در اتاق خواب‌ها بالش‌هاي مناسبي پيدا مي‌کنيد بالش‌هايي که شکل گردن دارند تا از درد گردن جلوگيري کنند. محل نشيمن نيز با مبلماني طراحي شده که استراحت عميقي را اجازه مي‌دهد و همزمان براي حفاظت از ستون فقرات ساکنين فکري شده است.

جاي پريزها و کليدها طوري طراحي شده که حرکت در خانه راحت است و بدون استرس کارهاي روزمره انجام مي‌شود.

• داشتن فضاي سبز:
گياهان فقط نقش زيبايي در طراحي ندارند بلکه رشد گياهان در خانه روح انسان را تغذيه مي‌کند و با طبيعت آشتي مي‌دهد. برخي از دانشمندان معتقدند گياهان خانگي هوا را تميز مي‌کند. به هر صورت، تحقيقات نشان مي‌دهد برخي از گياهان گازهاي سمي خانه مانند فرمالديين، بنزن و منواکسيدکربن را جذب مي‌کنند. در يک خانهٔ سالم حداقل دو گياه در هر سه متر وجود دارد. اتاق‌هايي که سقف بلندي دارند گياهان بيشتري لازم است.

براي جلوگيري از آلرژي‌هاي مختلف، گياهاني در الويت‌اند که در آب پرورش پيدا مي‌کنند. پنجره‌هايي که رو به آسمان و يا فضاي سبز باشد انرژي خوبي دارد و کف خانه از نور طبيعي تغذيه مي‌شود. گياهاني مانند بامبو، گل هميشه بهار، گياه عشقه، داوودي، سوسن و ... از جمله نمونه‌هايي هستند که مي‌توانيم در خانه استفاده کنيم.

• نور شفابخش:
لامپ درخشان ويتامين دي، هورمون‌هاي بدن را متعادل مي کندو سيستم ايمني بدن را بالا مي‌برد. افسردگي را کاهش داده و گرفتگي‌هاي بدن را رفع مي‌کند. در خانهٔ سالم، نور طبيعي را با نور مصنوعي ترکيب کرده‌اند و براي دعوت از خورشيد، برخي از پنجره‌ها پرده ندارند. بقيهٔ پرده‌ها هم طوري طراحي شده‌اند که نور را کم مي‌کنند ولي کاملاً از بين نمي‌برند يعني فقط حس امينت در ساکنين ايجاد مي‌کنند.

• آگاهي از رنگ‌ها:
هيچ چيز به اندازهٔ رنگ ديوارها و مبلمان بر طراحي اتاق تأثير ندارد. مطالعات بسياري نشان داده رنگ‌هاي به خصوصي بازخوردهاي روانشناسي خوبي دارد. به طور مثال، آبي فشار خون را پايين مي‌آورد، رنگ قرمز، ضربان قلب را بالا مي‌برد. تحقيقات پيشنهاد مي‌کنند استفاده از برخي رنگ‌ها روند درمان بيماري‌ها را تسهيل مي کند. به هرحال هر رنگي خاصيت خودش را دارد و شايد تاثيرش به همان اندازه نسبي باشد که اثر انگشت هر شخص. طراحاني که آگاه هستند رنگ‌هايي را پيشنهاد مي‌کنند که با ساکنين آن مکان تناسب دارد.

• زنده کردن عنصر آب در محيط خانه:
در حدود پنج هزار سال پيش، درمانگران با آب بيماران خود را درمان مي‌کردند. در يونان باستان حمام‌هاي درماني تجويز مي‌شد. امروزه نيز پزشکان آب درماني را بري کاهش دادن درد پيشنهاد مي‌کنند.

داشتن وان در حمام خانه يکي از مکان‌هاي درماني خوبي مي‌تواند باشد که البته امروزه بيشتر به عنوان فضاي تجملي به حمام اضافه مي‌شود. همچنين تصفيهٔ آب براي استفاده در وان، مفيد است، چرا که باکتري‌ها و ديگر مواد سنگين را پاک مي‌کند.

• جريان صداهايي نرم و روان:
عکس‌ها نمي‌توانند حس تجربهٔ سلامتي را به انسان منتقل کنند. داشتن بادآويز نزديک پنجره که با باز کردن آن، جريان هوا منجر به صداي لطيفي در خانه شود و همچنين گياهاني که با جريان هوا تکان بخورند، همگي حس آرامش و سلامتي را به ارمغان مي‌آورند. براي آرامش بيشتر اضافه کردن کمي روغن‌هاي گياهي و درماني فضاي پاک‌تري را در خانه به وجود مي‌آورد.

• داشتن فضايي مقدس:
خانهٔ سالم براي جسم و روح مانند معبدي مي‌ماند که با عشق و حساسيت زياد طراحي شده است. بيشتر مالکان بدون توجه به حس دروني خود و نياز اساسي خود براي داشتن چنين فضاهايي به طراحي خانهٔ خود مي‌پردازند در حالي که ما احتياج به فضايي داريم که براي نماز و نيايش خود مکاني اختصاصي فراهم کرده باشيم. حتي حمام‌ها و اتاق خواب‌ها جايي براي استراحت عميق ما به شمار مي‌آيد. نقاشي‌هايي که از گذشتگان ما باقي مانده، نشانگر اهميت اين فضا در روح و روان ماست و اين که چقدر ما در گذشته وصل بوديم به خالق خود.

نکاتي براي مراقبت از جسم:
حمام خود را از جعبهٔ شوينده‌ها پاک کنيد.
ذخيره‌ها را در کمدها و انبار مرتب کنيد.
کوسن‌هاي خاکي و کثيف را دور کنيد.
رطوبت مانده در اتاق‌ها را خارج کنيد.
مکاني را براي تمرين و رهايي بدن آماده کنيد.

نکاتي براي مراقبت از خود:
انباشتگي را پاک کنيد.
بعضي از وسايل مانند پتو را زير آفتاب قرار دهيد.
رنگ‌هاي انرژي‌بخش استفاده کنيد.
گياهان دارويي پرورش دهيد مانند نعنا و ...
اتاق‌ها را با صدايي دلنواز آرام‌تر کنيد.

نکاتي براي مراقبت از روح:
مکاني را براي دريافت بازخوردهاي روح خود آماده کنيد.
انباشتگي و ذخيره‌سازي را از هم تفکيک کنيد.
براي ساده‌زيستي و تواضع آماده باشيد.
در طراحي داخلي چيزهاي طبيعي به کار بريد.
به محيط ريست احترام بگذاريد. ادامه دارد...




با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويدمنبع: برترين ها

فروش اسکریپت

اسکریپت مجله تفریحی فان سیتی به فروش میرسد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه زیر مراجعه کنید.

فروش اسکریپت

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات


جدیدترین اخبار

در انتخاب و نمایش محتوا هیچ دخالت انسانی وجود ندارد لذا از شما خواهشمندیم در صورتی که این مطلب را مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران است به ما گزارش کنید.